Kauneus & Terveys

6 askelta parempaan kärsivällisyyteen

Poltteleeko luottokortti taskussa tai menevätkö hermot, jos kassalla on hidas harjoittelija? Lue 6 vinkkiä kärsivällisyyden parantamiseksi.
Kuvat Fotolia

Ihmiset olivat ennen kärsivällisempiä kuin nykyään, toteaa LCF Life Coach® Anne Karilahti. Kun tarvittiin ruokaa, kylvettiin siemeniä multaan – ja odotettiin. Kun haluttiin ostaa jotain suurta, ei rynnätty kauppaan luottokortti kourassa, vaan säästettiin – ja odotettiin. Yhteiskunta kannusti kärsivällisyyteen.

Toista on nykyään. Kirjeet ovat vaihtuneet sähköpostiin, ja leukaperät alkavat kiristyä, jos vastausta ei kuulu saman päivän aikana.

Markkinatalous hyödyntää kärsimättömyyttä häikäilemättä: ”Osta nyt, maksa vasta ensi kuussa!”.

Kärsivällisyys kannattaa

Kärsivällisyyteen pyrkiminen kuitenkin kannattaa, Karilahti vinkkaa. Kärsimättömyys johtaa usein kierteeseen, jossa tekee aina uusia, epämukavuutta lisääviä valintoja. Jos kärsimättömyys ohjaa sinua ostamaan uuden vaatteen, haluat pian seuraavan.

Kärsivällisyyden harjoittaminen tuo mielenrauhaa. Lisäksi se auttaa tekemään järkeviä valintoja. Karilahden mukaan kärsivällisyyden harjoittaminen parantaa elämänlaatua kokonaisvaltaisesti.

Näillä vinkeillä kärsivälliseksi 

1. Oivalla kärsimättömyytesi syy

Mieti, miksi olet kärsimätön. Kärsimättömyyden taustalla on usein jokin pelko. Taustalla voi olla myös tarve tulla hyväksytyksi ja huomatuksi.

Mieti, mitä tapahtuisi, jos kotisi ei olisikaan tiptop tai et saisikaan heti himoitsemiasi kenkiä. Millaisia tunteita joutuisit kohtaamaan? Kun tiedostat kärsimättömyytesi syyn, sinun on helpompi oppia kärsivällisemmäksi.

2. Ystävysty kärsivällisyyden kanssa

Tee seuraava tunneharjoitus. Harjoitus kestää noin 4 minuuttia.

  1. Istu mukavaan tuoliin ja ota rento asento. Sulje silmäsi ja hengitä rauhallisesti syvään. Laske sisäänhengityksen aikana neljään ja uloshengityksen aikana neljään. Hengitä tällä tavoin muutama minuutti, kunnes tunnet itsesi rennoksi ja kykenet kiinnittämään huomion kehoosi ja olotilaasi.
  2. Kiinnitä huomio sisälläsi olevaan kärsimättömyyden tunteeseen, josta haluat päästä vapaaksi. Missä kohdassa kehoa tunnistat tunnetilan? Minkä kokoinen tunne on? Jos tunnetila olisi jonkin värinen, niin minkä värinen se olisi? Onko se kylmä, kuuma tai neutraali? Miltä tunne fyysisesti tuntuu?
  3. Kuvittele, että edessäsi on tyhjä tuoli. Millaisen tuolin näet? Kiinnitä huomio kehossasi vellovaan tunteeseen ja sano mielessäsi tunteelle: ”Pyydän nyt sinua istumaan vastapäiseen tuoliin.” Kiinnitä nyt huomio tuoliin, jossa tunne istuu. Mitä näet tuolissa?
  4. Nyt voit kysyä hiljaa mielessäsi tuolissa istuvalta tunteelta: ”Mikä tai kuka sinä olet?” Kuuntele, vastaako tunne sinulle jotakin. Kysy hiljaa mielessäsi tuolissa istuvalta tunteelta: ”Mikä viesti sinulla on minulle?” Kuuntele, vastaako tunne sinulle jotakin.
  5. Nyt voit kysyä tunteelta: ”Tarvitsenko minä sinua vielä?” Kuuntele, vastaako tunne sinulle jotakin. Tämän jälkeen voit toistaa tunteelle: “Hyväksyn sinut juuri sellaisena kuin sinä olet, hyväksyn sinut juuri sellaisena kuin sinä olet.” Tunne rauhoittuu ja olet kärsivällisempi.

3. Nauti matkasta

Harjoittele kärsivällisyyttä. Ota itsellesi kärsivällisyysprojekti, jota teet päivittäin vaikkapa 15 minuutin ajan. Se voi olla pitsiliinan virkkaamista, vanhojen valokuvien liimaamista albumiin tai kodin siivoamista hylly kerrallaan.

Isohkojen projektien varrelle kannattaa asettaa välietappeja. Mieti, miten teet projektista itsellesi mahdollisimman mukavan. Voit miettiä, mitä juuri tänään voisit tehdä tavoitteen saavuttaaksesi. Päivän päätteeksi voit palkita itsesi jollakin mukavalla asialla, kuten jalkakylvyllä tai hyvällä elokuvalla.

4. Opettele kärsivälliseksi

Meillä on paljon opittuja tapoja. Esimerkiksi hampaiden pesu ei ole ihmiselle luontainen tapa, mutta olemme silti opetelleet harjaamaan hampaat aamuin illoin. Myös kärsivällisyyttä voi opetella.

Tee lista asioista, joita haluaisit itsellesi. Kyseessä voi olla vaikkapa ulkomaanmatka, uusi merkkilaukku tai polkupyörä. Säästä, kunnes olet kerännyt kaikki rahat toivomaasi asiaan. Älä osta luotolla. Huomaat, että on ihana tunne, kun voit hyvällä omallatunnolla nauttia saavutuksestasi.

5. Pidä tunnepäiväkirjaa

Toimintaamme ohjaavat erilaiset tunteet, esimerkiksi epätoivo, pelko, innostus tai rakkaus. Kun teet päivän aikana erilaisia asioita, mieti, mikä tunne sinua ohjaa. Listaa illalla, mitkä tunteet sinua päivän aikana ohjasivat. Näin tulet tietoiseksi omista tunteistasi.

Mieti myös, millaiseksi elämäsi muodostuu, jos toimintaasi ohjaavat epämukavat tunteet. Entä, jos mukavat tunteet ohjaisivat toimintaasi? Tämän jälkeen voit tehdä arjessasi tietoisia valintoja. Jos ihailet sisustusliikkeessä ihania tavaroita, voit pohtia, millaisia valintoja tekisit kärsimättömyydestä käsin. Entä millaisia valintoja tekisit, jos toimintaasi ohjaisi kärsivällisyys?

6. Hyväksy itsesi

Hoe itsellesi mantraa: Hyväksyn itseni juuri sellaisena kuin olen. Tämä tuo sinulle mielenrauhaa.

Asiantuntija: LCF Life Coach® Anne Karilahti, Valmentamo.

Julkaistu: 7.7.2015
Kommentoi »