Hyvinvointi
Kauneus & Terveys

10 x taltuta ahdistus

10 x taltuta ahdistus

Ahdistus on normaali tunne, mutta pitkään jatkuvana se saattaa haitata elämää. Näin lievität pelon tunteita.
Teksti Virpi Peura
Kuvat Kuvapörssi Oy, Jupiterimages

1. Opettele epämukavuuden sietämistä. Ahdistus tuntuu ikävältä, mutta et tule hulluksi, sairastu tai kuole. Muista, että olosi johtuu reaktiosta, joka menee ohi.

2. Tunnista pelot ahdistuksen taustalla. Voitko ratkaista niitä tekemällä muutoksia elämässäsi? Jos voit, toimi askel kerrallaan. Jos et, lopeta märehtiminen.

3. Siirrä huolet huolihetkeen. Kirjoita iltaisin 10 minuuttia huoliasi ylös, kunnes olosi helpottaa.

4. Ahdistuksen aikana rentoudu ja keskity rauhalliseen palleahengitykseen. Voit myös mennä ajatuksissasi johonkin turvalliseen paikkaan.

Katso myös 47 vinkkiä rennompaan arkeen!

5. Ankkuroi rauhallinen olo kehomuistiisi. Hengitä muutama syvä palleahengitys ja sano itsellesi: ”Rauhoitu, rentoudu.” Voit myös koskettaa vaikka käsivarttasi tyynesti. Kun toistat tätä usein, kehosi alkaa muistaa miellyttävän olon, ja sanat tai kosketus rauhoittaa sinut.

6. Opettele esimerkiksi päiväkirjan avulla tunnistamaan tilanteet, jotka laukaisevat ahdistuksen tai paniikin. Kun tunnistat alkuoireesi, opit katkaisemaan ahdistuksen heti alkuun. Kun ahdistus uhkaa, rauhoitu ja keskitä huomiosi muuhun: hengitykseen tai ympäristön yksityiskohtiin. Voit myös soittaa jollekulle tai paneutua työhön tai peliin.

7. Kuuntele sisäistä puhettasi ja käännä kielteisyys myönteiseksi. Lopeta vaatiminen, soimaus ja kauhukuvien maalaus. Rauhoita, rohkaise ja kannusta itseäsi. Kyseenalaista ajattelusi ja kysy, onko todella näin. Muista, että ikävyydestä voi aina oppia jotain. Yritä suhtautua tulevaan realistisen myönteisesti.

Katso myös vinkit ajatusten suursiivoukseen!

8. Jos kammo rajoittaa elämääsi, altistu sille vähitellen. Kasvata motivaatiotasi: Mitä hyötyä sinulle on pelon voittamisesta?

9. Listaa vaikeita tilanteita ja paikkoja. Aloita altistus mielikuvissasi helposta tilanteesta. Rentoudu ensin ajatuksissasi rauhallisessa maisemassa. Elävöitä maisemaa tuoksuin, äänin ja tuntein. Mene sitten ajatuksissasi ongelmatilanteeseen ja kohtaa se luottavaisena. Muokkaa pelottavia asioita mukaviksi tai hassuiksi.

10. Aloita oikea altistus vähitellen. Jos bussimatka pelottaa, käy tyhjässä linjurissa päätepysäkillä ystävän kanssa ja sitten yksin. Etene yhden pysäkinvälin matkasta pitempään reissuun. Älä lannistu vastoinkäymisistä.

Lue myös:

Palauta ilo elämääsi

Kuinka lisätä kiitollisuutta?

Julkaistu: 21.9.2010