Terve.fi

Yllättävä luonnollinen apu kolesterolin alentamiseen


Korkeaan kolesteroliin on löydetty luonnollinen ja halpa keino. Kärsitkö sinä korkeasta kolesterolista?

Korkeasta kolesterolista kärsivien miesten avuksi tutkijat ovat löytäneet halvan ja lääkkeettömän keinon: pellavansiemenet. Tutkijoiden mukaan jo pienikin määrä pellavansiemeniä ruokavaliossa nimittäin auttaa kolesterolin hallinnassa.

Ravintotieteiden professori Suzanne Hendrich tarkasteli tutkimuksessaan pellavansiementen vaikutuksia 90 miehellä, joille oli diagnosoitu korkea kolesteroli. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt jaettiin kokeissa kolmeen ryhmään, joissa heidät määrättiin käyttämään joko ei lainkaan, 150 milligrammaa tai 300 milligrammaa pellavansiementen sisältämää lignaania yhteensä kolmen kuukauden ajan.

Tulokset olivat rohkaisevia: vähintään 150 milligrammaa pellavansiemenlignaania eli noin kolme ruokalusikallista pellavansiemeniä päivittäin nautittuna alensivat miehillä kolesterolia noin 10 prosentilla sinä kolmen kuukauden aikana, kun miehille siemeniä tarjottiin. Naisten kohdalla vastaavia tuloksia ei havaittu.

Kaikki eivät halua käyttää kolesterolilääkkeitä

Vaikka pellavansiemenillä saadut tulokset eivät vastanneet lääkkeillä mahdollisesti saavutettavia (10-20 prosentin parannus kolmessa kuukaudessa), voivat pellavansiemenet Hendrichin mukaan olla monille miehille lääkkeitä luonnollisempi vaihtoehto alentaa kolesterolitasoja.

”Koska on olemassa ihmisiä, joille Lipitorin kaltaiset lääkkeet eivät passaa, voi näillä (pellavansiemenillä) olla edes jotain kolesterolia alentavia hyötyjä. Toisekseen monet ihmiset eivät mielellään käyttäisi lääkkeitä, vaan mieluummin kokeilisivat erilaisilla ruoilla ylläpitää terveyttään. Pellavansiemenet ovatkin harkinnan arvoisia heille”, Suzanne Hendrich totesi tuloksista.

Suomessa jopa 300 000 ihmistä käyttää kolesterolilääkkeitä, ja peräti 70 prosentilla aikuisväestöstä kokonaiskolesterolipitoisuuden pitoisuus on yli 5.0 eli yli suositellun raja-arvon.

Kolesteroliarvot ovat lähiaikoina Suomessa parantuneet, mutta hyvä kehitys on hidastunut oleellisesti. Pellavansiementen käyttö voisikin olla yksi hyvä keino edistää tätä kehitystä. On tärkeää saada kolesteroliarvoja edelleen paremmiksi, jotta valtimotaudeilta vältyttäisiin.

Mikä on pellavansiementen ravintosisältö?

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämän Fineli -elintarvikkeiden ravintoainekoostumustietopankin mukaan kokonaiset pellavansiemenet sisältävät erinomaisen runsaasti terveydelle tärkeitä monityydyttymättömiä rasvahappoja. Pellavansiementen rasvahapoista peräti puolet on tällaisia. Tyydyttyneitä rasvahappoja pellavansiemenissä on ainoastaan kuusi prosenttia.

Rasvahappojen lisäksi pellavansiemenistä saa muun muassa karotenoideja, folaatteja eli foolihappoa, kaliumia, magnesiumia, kalsiumia sekä natriumia. Pellavansiemenet ovat myös hyvä ravintokuidun lähde.

Lähteet: Iowan yliopiston tiedote, Fineli

Julkaistu: 24.9.2010