Kauneus ja Terveys

Vältteletkö näitä herkkuja turhaan?

Vältteletkö näitä herkkuja turhaan?
Tutkimusten mukaan kohtuudella käytettynä nämä paheiksikin mielletyt herkut voivat tehdä terveydelle hyvää.
Julkaistu: 2.3.2016

Tuoreinta tietoa suklaan syönnin terveysvaikutuksista antaa Appetite-tiedelehdessä julkaistu tutkimus, jossa selvitettiin säännöllisen suklaan käytön yhteyttä 980 tutkittavan kognitiiviseen suoriutumiseen. Tutkimuksen mukaan säännöllisesti suklaata syövät henkilöt pärjäsivät paremmin erilaisissa neuropsykologisissa testeissä verrattuna henkilöihin, jotka söivät suklaata vain satunnaisesti.

Tutkijat arvelevat, että hyödyllisten vaikutusten takana voivat olla kaakaon sisältämät flavonoidit sekä virkistävästä vaikutuksestaan tunnetut kofeiini ja teobromiini.

Pitkäkestoiset tutkimukset aiheesta ovat kuitenkin vielä tarpeen, ennen kuin johtopäätöksiä suklaan käytön ja kognitiivisen suoriutumisen syy-seuraus –suhteista voidaan tehdä. Tässä tutkimuksessa ei selvitetty erikseen, käyttivätkö tutkittavat tummaa, valkoista vai maitosuklaata.

Pari palaa päivässä ei lihota

Jo aikaisemmin suklaan on havaittu olevan hyödyksi sydänterveyden edistämisessä. Terveysvaikutusten takana ovat suurelta osin kaakaon sisältämät polyfenolit, jotka ovat hyväksi verenkierrolle ja verenpaineelle. Mitä tummempaa suklaa on, sitä enemmän siinä on polyfenoleja. Siksi parhaat terveyshyödyt tuo suklaa, jossa kaakaota on vähintään 70 prosenttia.

Muutama pala tummaa suklaata päivittäin nautittuna ei välttämättä vaikuta kielteisesti edes painoon. Tämä havaittiin muutama vuosi sitten Helsingin yliopistossa toteutetussa tutkimuksessa, jossa koehenkilöt vaihtoivat päivittäisen välipalansa seitsemään tummaan suklaakonvehtiin kymmenen viikon ajaksi. Tutkittavien verenpainetta, kolesterolia ja painoa seurattiin, mutta kielteisiä muutoksia ei havaittu.

Painonhallinnan kannalta oleellista on kuitenkin se, että suklaan syönti pysyy muutamassa palassa eikä lisää päivittäistä kalorimäärää.

Lasi viiniä silloin tällöin

Jos tykkäät juoda lasin viiniä silloin tällöin, voit jatkaa tottumustasi kaikessa rauhassa. Kohtuullisesti alkoholia käyttävät saattavat säästyä aikuistyypin diabetekselta todennäköisemmin kuin henkilöt, jotka eivät käytä alkoholia lainkaan tai äärimmäisen harvoin. Tämä käy ilmi tuoreesta tutkimuksesta, jossa 26 tutkimuksen ja 700 000 tutkittavan tiedot yhdistettiin ja analysoitiin uudelleen. Tutkimuksesta kertoo American Journal of Clinical Nutrition –tiedelehti.

Kohtuukäyttönä pidetään yleensä naisilla enintään yhtä ja miehillä enintään kahta alkoholiannosta päivässä. Yksi annos vastaa esimerkiksi lasillista viiniä tai tölkillistä kolmosolutta.

Kohtuullinen alkoholinkäyttö on aikaisemmissa tutkimuksissa yhdistetty myös pienentyneeseen sydän- ja verisuonitautien riskiin.

Alkoholinkäyttöä ei kuitenkaan kannata lisätä terveyshyötyjen toivossa, sillä tutkimuksissa havaittuihin yhteyksiin on voinut vaikuttaa alkoholin lisäksi aikaisempi sairaushistoria ja monet muut elintapatekijät.

Homejuustokin hellii sydäntä

Rakastatko rasvaisia homejuustoja? Tästäkin paheesta voi koitua terveyshyötyjä, kun pidät käyttömäärät kohtuullisina. Tutkijat pitävät juustojen ravintosisältöä ja erityisesti juustojen kypsytyksen aikana muodostuvia peptidejä sydän- ja verisuonisairauksilta suojaavina tekijöinä. Homejuustot voivat olla vielä kypsytettyjä juustojakin hyödyllisempiä, sillä niissä on homeiden tuottamia yhdisteitä, joita muissa juustoissa ei ole.

Ruokavalion kovaa, tyydyttynyttä rasvaa pidetään yleisesti sydän- ja verisuonitautien riskitekijänä, ja juustot ovat suomalaisessa ruokavaliossa merkittävä kovan rasvan lähde. Siksi säännölliseen, usein toistuvaan käyttöön suositellaan ensisijaisesti juustoja, joissa on korkeintaan 17 prosenttia rasvaa.

Lue myös:

Kommentoi »