Kauneus ja Terveys

Vältä näitä virheitä, jos laihdutat

Vältä näitä virheitä, jos laihdutat
Teetkö mielestäsi kaiken oikein, mutta kilot eivät vain karise – ainakaan pysyvästi? Tarkista, ettet huomaamattasi sorru seuraaviin virheisiin.
Julkaistu: 19.6.2016

1. Hairahdat pikadieetteihin

Vaikka lupaukset nopeista tuloksista saattavat houkuttaa, professori ja lihavuustutkija Aila Rissanen varoittaa, etteivät pikadieetit ole oikotie onneen.

– Laihtuminen eli rasvan vähentäminen on hidas prosessi. Elimistön vesipitoisuutta voi kyllä muuttaa lyhyessä ajassa jopa 10 prosenttia, jolloin vaa’alla näkyy muutoksia, mutta sillä ei ole mitään tekemistä oikeaoppisen laihtumisen kanssa.

Rissanen muistuttaa, ettei äärimmäisiä dieettejä voi noudattaa pitkään, eivätkä tulokset siksi ole pysyviä.

Lisäksi pikadieetit nakertavat helposti lihas- ja luumassaa. Tämä vaikeuttaa laihdutusta myös tulevaisuudessa, sillä mitä vähemmän lihasta, sitä vähemmän kulutat.

Muista siis, että laihdutuksessa maltti on valttia.

– Tee nautinnollisia elämänmuutoksia, jotka oikeasti tuntuvat hyvältä. Valitse ruokasi viisaasti hyödyntämällä yleisesti hyväksyttyä tietoa, suhtaudu ismeihin varauksella ja käytä jalkojasi aina kun voit.

2. Vähennät syömistä, muttet liiku

Terveellinen ruokavalio on tutkitusti onnistuneen painonpudotuksen avaintekijä. Myös liikunnalla on kuitenkin paikkansa.

– Liikunnan puuttuminen on ongelmallista mielialan säätelyn ja kudosten hajoamisen vuoksi. Jos et harrasta liikuntaa, vaan vähennät ainoastaan syömistä, painoa saattaa lähteä tavallista enemmän myös lihaksista ja luustosta – ja kadonnutta lihasmassaa on hyvin vaikea saada takaisin, kun sen kerran menettää.

3. Vältät hiilihydraatteja niiden laatuun katsomatta

Kartatko hiilareita ja keskityt tankkaamaan proteiinia? Ei ehkä kannattaisi.

– Sokerin ja lyhytketjuisten hiilihydraattien liiallinen saanti on toki haitallista, mutta jos puhutaan esimerkiksi täysjyväviljasta, sitä kannattaa nauttia jo suoliston hyvinvoinnin vuoksi.

– Tässä on kuitenkin havaittavissa suurta yksilöllisyyttä. Joillekuille vähäisempi hiilihydraattien saanti tuo paremman olon, ja silloin kehoa kannattaa kuunnella. Monelle esimerkiksi kohtuullisesti hiilihydraatteja sisältävä kasvisruokavalio on paras valinta.

Liiallinen hiilihydraattien välttely saattaa kuitenkin aiheuttaa hankaluuksia.

– Jos elimistönsä ajaa ketoosiin asti, siitä seuraa usein pitkällä aikavälillä tarmottomuutta ja mielialamuutoksia.

4. Treenaat päivällä, mutta tankkaat illalla

Terveellisen ruokavalion ja säännöllisen liikunnan lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää energiansaannin ja kulutuksen väliseen ajalliseen tasapainoon.

– Syöminen voi toki olla iltapainotteista, jos myös liikut ilta-aikaan. Jos taas kulutat pääosan energiastasi päiväsaikaan, myös energiansaannin tulisi painottua päivään.

5. Ostat kevyttuotteita tuoteselosteisiin perehtymättä

Kevyttuotteet eivät aina tee autuaaksi.

– Termiä ei juuri valvota, eivätkä kevyt-tuotteet todellakaan aina ole kevyitä. Siksi kannustan lukemaan ja ymmärtämään tuoteselosteet.

Parhaat kevyttuotteet löytyvät Rissasen mielestä hedelmä- ja vihannesosastolta.

– Jos haluaa maksaa kevyttuotteista, niin mikäs siinä, mutta parhaita kevyttuotteita ovat ehdottomasti kasvikset.

6. Jätät aamiaisen tai lounaan väliin

Laihduttajan on tärkeää pitää nälkä loitolla, muuten mieliteot ottavat helposti vallan.

– Mitä enemmän panttaat syömistä aktiivipäivän aikana, sitä varmemmin kontrolli pettää illalla.

Jos et juurikaan liiku päivän aikana etkä siksi ole nälkäinen, karsi aamiaisen tai lounaan sijaan energiaa illan aterioista.

– Syö kuitenkin mielellään kaikki päivän ateriat. Pitkät ateriavälit altistavat ahminnalle. Joku voi toki pitää itsensä kurissa ahminnalta ja mieliteoilta vähemmilläkin syömiskerroilla, mutta suurimmalle osalle se on hyvin hankalaa.

7. Kartat kaikkia maitotuotteita

– Maitotuotteiden välttely on nyt trendikästä, ja monet korvaavat maitotuotteet mantelimaidolla tai muilla kasvimaidoilla. Ikävä kyllä kasvimaitotuotteet häviävät maitotuotteille aminohappokoostumuksen suhteen 1-0.

Rissanen muistuttaa, että maitotuotteiden pois jättäminen asettaa suuria vaatimuksia muulle ruokavaliolle esimerkiksi kalsiumin saannin suhteen. 

– Vaikka jotkut maitotuotteet aiheuttaisivat vatsanväänteitä, on todennäköistä, että löydät itsellesi sopivat tuotteet kokeilemalla ja etsimällä.

Katso myös:

Kommentoi »