Haullasi “” ei löytynyt yhtään osumaa

Tarkista hakusi ja poista mahdollisia rajausehtoja

Kauneus & Terveys

Uni tuo voimaa

Uni tuo voimaa

Kun elämä on epämääräisen väsähtänyttä tai ahdistavaa, unien tutkiminen voi tuoda itsetuntemusta ja johtaa muutokseen.
Teksti Virpi Peura
Kuvat Johanna Kinnari

Unissa on uniohjaaja, psykoterapeutti Anne Lindholm-Kärjen mielestä valtavasti viisautta, johon perehtyminen voi auttaa tuntemaan itseä. Näin ne voivat voimaannuttaa sisäiseen kasvuun ja sisäisen voiman löytämiseen. Unet voivat auttaa ymmärtämään, miksi olo on jotenkin huono tai elämä ei maistu, se tuntuu tarkoituksettomalta tai ahdistaa.

– Unet ovat sisimmästämme, minämme ytimestä tulevia viestejä, jotka kertovat tiedostamattomasta puolestamme ja siitä, mikä meitä oikeasti vaivaa. Kun ihminen alkaa ymmärtää uniaan, hän alkaa ymmärtää itseään – myös mieltään painavia asioita, tunteitaan ja ristiriitojaan – ja voimaantuu. Kun tilanteesta saa kiinni, siihen voi hakea ratkaisuja. Jokaisessa unessa, pahimmassa painajaisessakin, on melkein aina jotain, joka voi auttaa saamaan kiinni voimavaroista ja mahdollisuuksista.

Lue myös: Uupumusta vai burnoutia?

Vinkkejä on turha hakea unisymbolikirjasta, sillä unen symbolit ovat henkilökohtaisia. Symbolit rakentuvat unennäkijän omasta elämästä ja tunteista, ja vain hän voi tietää niiden todellisen merkityksen. Äkkioivalluksia omasta elämästä, vaikkapa siitä, ettei ihminen ole omalla alallaan, uni tuo vain joskus. Kyse on pikemminkin askel askeleelta etenemisestä.

– Ihmisillä on hyvin usein tapana yksinkertaistaa unien merkitystä ja asioita. Harva on vauhdilla valmis isoihin muutoksiin, vaikka hän tietäisi, että ne olisivat hyväksikin. Kasvu vaatii prosessointia, ja se tapahtuu yleensä asteittain asioita tiedostamalla.

Katso myös: Palauta ilo elämääsi

7 vinkkiä, kuinka saada voimaa unista 

1. Jos et muista uniasi, kokeile unirytmin muutosta. Unia nähdään vilke- eli REM-univaiheen aikana. Vaihe alkaa noin puolentoista tunnin päästä nukahtamisesta. Jos heräät heti syvän unen jälkeen, unia ei juuri muista. Kokeile mennä aiemmin nukkumaan tai laita kello soimaan entistä aiemmin tai myöhemmin.

2. Kiinnitä uniin huomiota ja paina niitä mieleen. Hidasta heräämistäsi. Älä herätessäsi heti ryntää mielessäsi alkavaan päivään, vaan mieti untasi. Unen kirjoittaminen virkistää muistia. Anna itsellesi illalla tehtäväksi muistaa yön uni aamulla. Tehtävä aktivoi alitajuntaasi.

Lue myös vinkit ajatusten suursiivoukseen!

3. Mieti, mikä unessa on sellaista, joka auttaa ja voimaannuttaa sinua. Mihin sinun kannattaa siinä keskittyä tai mitä vahvistaa, jotta voisit paremmin?

4. Ymmärrys voi avautua tunteista. Mieti, mitä tunteita koit unessa, herätessäsi ja unta pohtiessasi. Näin voit päästä jyvälle uniesi usein oudoilta tuntuvista symboleista. Mikä tunteen herättää? Päivällä kesken jääneet asiat siirtyvät usein uneen. Mitä ajattelit, kun menit nukkumaan? Mitä asioita elämässäsi on ollut pinnalla parin viime päivän aikana tai sitä ennen?

Katso myös: Miksi pelkäämme?

5. Kirjoita uni ylös. Kirjoita sen jälkeen, mitä sinulle tulee mieleen unen kaikista symboleista. Jos kävelet unessa sillalla, jonka alla vesi kuohuu, kirjoita mitä kävely, silta ja kuohuva vesi sinussa herättävät. Yhteen symboliin voi liittyä joskus tavattoman paljon asioita. Koira voi jollekin symboloida vaikka lapsuuden tärkeää tapahtumaa tai koko lapsuutta. Kaikkia unen symboleita ei tosin ehkä ymmärrä koskaan. Apua saat unipäiväkirjaan liitetystä päiväkirjasta, johon kirjaat tärkeitä asioita, jotka ovat koskettaneet sinua hyvässä tai pahassa.

6. Lue uni ääneen tai pyydä joku toinen lukemaan se. Se tuo uneen etäisyyttä ja kuulet sanat usein eri tavoin. Esiin voi tulla kaksoismerkityksiä. Esimerkiksi käytävä on huoneiston tai rakennuksen osa, mutta voidaan sanoa myös: tästä on käytävä eli mentävä. Uni tiivistää usein monia asioita yhteen.

7. Mene uniryhmään, jossa käsitellään unia, tai kahdenkeskiseen uniohjaukseen.

Lisätietoa: www.uniohjaaja.fi

Lue myös: Hyvästit huolehtimiselle

Julkaistu: 14.6.2010