Haullasi “” ei löytynyt yhtään osumaa

Tarkista hakusi ja poista mahdollisia rajausehtoja

Kauneus & Terveys

Tunnista, pahennatko itse stressiäsi

Tunnista, pahennatko itse stressiäsi

Tiesitkö, että saatat pahentaa stressiäsi itse? Lue 16 tapaa, jotka lisäävät stressiä. Hyvän mielialan säilyttäminen vähentää stressiä.
Teksti Nora Savolainen
Kuvat iStock

1. Olet pessimisti

Tiesitkö, että pessimistinen ajattelutapa lisää stressiä? Pessimisti näkee helposti uhkakuvia ja ongelmia kaikkialla. Kielteinen ajattelutapa syö elämäniloa. Optimistinen tapa ajatella ehkäisee stressiä. Hyvä mieli on puskuri stressiä vastaan!

2. Piiskaat sisäisesti itseäsi

Armollisuus ja lempeys itseä kohtaan auttavat reagoimaan myös stressaaviin tilanteisiin. Minä riitän, selviän, pärjään ja olen ihan hyvä -tyyppiset ajatukset auttavat selviytymään arjen haasteissa.

3. Vähättelet jatkuvasti itseäsi 

Myönteinen ajattelutapa ja asenne ovat hyviä voimavaroja elämässä. Itsen vähättely ja kielteiset ajatukset lisäävät stressiä.

4. Et osaa sanoa ”ei”

Kaikkea ei tarvitse jaksaa. Liika miellyttäminen ja kiltteys stressaavat mieltä, koska ihminen ei tällöin ole itsensä puolella. Ylirajojen jaksaminen voi aiheuttaa pitkäkestoista stressiä.

5. Et tunnista tunteitasi, vaan suoritat elämää

Pusketko eteenpäin, kuin läpi harmaan kiven? Vältät tuntemasta ja suoritat elämää? Tunteet puskevat silti läpi. Sure, ole iloinen, vihainen, mitä vain, kun on sen aika. Uskalla tuntea!

6. Kaiken on oltava täydellisen hyvin

Täytyykö kaiken elämässäsi olla koko ajan viimeisen päälle hyvin? Jos pyrit aina täydellisyyteen niin työssä kuin vapaa-ajalla, väsytät ja kuormitat mieltäsi. Elämä on epätäydellistä ja sen hyväksyminen vähentää stressiä!

7. Olet vastuussa kaikesta, mitä ympärilläsi tapahtuu

Jatkuva elämän kontrolloiminen aiheuttaa helposti sen, että mieli kuormittuu. Suostu siihen, että on asioita, joille et voi mitään. Et voi kantaa kaikkea harteillasi.

8. Sinulla on aina kiire!

Täytätkö kalenterisi täyteen ja haluat näyttää kaikille, miten kiireinen olet? Pinttynyt käsitys työelämässäkin on, että kiire olisi laadun merkki tai että kiire on yhtä kuin hyvä ja tehokas ihminen. Todellisuudessa liika kiire aiheuttaa helposti sen, että asiat tehdään rutiinilla. Tällöin laatu kärsii, eikä ole rauhaa keskittyä ja tehdä kulloistakin asiaa hyvin.

9. Teet koko ajan töitä

Arvostatko kovaa työntekoa ja suorittamista yli kaiken? Edellisten sukupolvien perimä elää meissä yhä: ”Elämä on kovaa. Työtä on tehtävä tauotta, esimerkiksi marjoja on poimittava paljon. Kunnon ihminen on ahkera kaikessa ja koko ajan.”

Tunnista tällaiset sisäiset äänet ja salli itsellesi tarvittaessa vaikka siivooja kotiisi. Se ei ole huonon ihmisen merkki.

10. Tekemisesi on aina vakavaa

Oletko usein kireä ja iloton? Perinteisesti on puhuttu ”turhan nauramisesta”, mutta menty sitten helposti toiseen ääripäähän, jossa kaikki on vakavaa puurtamista. Asioita voi tehdä myös nauraen. Elämän ei pidä olla liian vakavaa.

11. Et anna aikaa palautumiselle

Erityisesti naisilla palautumisen kyky heikkenee iän mukana. Tutkimusten mukaan nainen tarvitsee enemmän aikaa palautumiseen kuin mies. Jos on hyvin vaativa työ, lepo ja palautuminen ovat erityisen tärkeitä. Jos mieli ei koskaan lepää, kehokin voi helposti oireilla. Hyvät ihmissuhteet, harrastukset ja oma aika ehkäisevät stressiä.

12. Teet asiat aina samalla tavalla

Pinttyneiden tapojen kyseenalaistaminen on joskus tarpeellista. Opitut tavat toimia eivät välttämättä ole niitä parhaita. Siitä kertoo esimerkiksi tämä tarina: ”Tyttö kysyi äidiltään, miksi tämä aina puolittaa pekonin paistaessaan sitä. Äiti vastasi: En tiedä, opin tämän äidiltäni. Tyttö kysyi sitten asiaa isoäidiltään. Tämä vastasi: Koska paistinpannut ovat niin pieniä". Polvesta toiseen siirtynyt tapa oli jäänyt, vaikka markkinoille oli sillä välin tullut kaiken kokoisia pannuja.

13. Et halua oppia uutta

Uuden oppiminen virkistää mieltä ja vähentää stressiä! Uuden oppiminen tuo mukanaan uusia ajatuksia, joiden kautta luovuus lisääntyy. Ongelmanratkaisukykykin voi helpottua, koska aivot ovat saaneet tuuletusta. Stressi on usein kuin rutiiniputki. Putkessa ei huomaa vaihtoehtoja, mutta uusien avartavien kokemusten myötä voi saada tuoreita näkökulmia myös arjen pulmiin.

14. Et osaa olla kiitollinen

Ilonaiheet ja kiitollisuus voitelevat mieltä. Katsele vaikka valokuvia, ja tunne kiitollisuutta hyvistä muistoista. Luonto rauhoittaa mieltä. Tutkimusten mukaan jo pieni aika luonnossa auttaa rauhoittumaan ja verenpaine laskee. Myös kaupunkiluonnossa liikkuminen vapauttaa endorfiineja. Opettele kiitollisuutta!

15. Et anna aivojesi rentoutua

Opeta aivojasikin lepäämään ottamalla säännöllisesti aikaa rentoutumiselle! Aivot ovat joustavat, ajatuksia ja asenteita voi johdattaa uusiksi. Mielellä voi siis muuttaa aivoja!

16. Kaikessa tekemisessäsi on tulostavoite

Jatkuva suorittaminen on kuluttavaa! Salli itsellesi myös aikaa, jossa voit kerrankin olla vailla tulosta. Hulluttele! Ole vapaalla, salli itsellesi hurvitteleva flow.

Asiantuntijana filosofian tohtori, työhyvinvoinninasiantuntija Marja-Liisa Manka, joka on julkaissut teokset Stressikirja – mistä virtaa? (Talentum 2015) ja Työhyvinvointi (Talentum Pro 2016).

Julkaistu: 10.11.2016