Kauneus ja Terveys

Totta vai tarua: 10 myyttiä nivelrikosta

Totta vai tarua: 10 myyttiä nivelrikosta
Nivelrikko voi tulla nuorenakin, ja vanhana sitä on melkein kaikilla. Kipuun ja jäykkyyteen on kuitenkin yllättäviä apukeinoja.
Julkaistu: 24.10.2019

1. Nivelrikkoa voi sairastaa tietämättään

TOTTA: Nivelrikkoa esiintyy eniten polvessa, lonkassa ja peukalon ja isovarpaan tyvinivelissä, mutta se voi kehittyä mihin niveleen vain.

Taudin perimmäistä syytä ei tiedetä. Kyse on joka tapauksessa siitä, että nivelruston tuhoutuminen saa ylivallan rustoa korjaavista tekijöistä. Nivel menee rikki.

Tauti aiheuttaa muutoksia myös ruston alaisessa luussa ja niveliä ympäröivissä lihaksissa. Tyypillisesti nivelrako kapenee. Nivelpintojen reunoille kasvaa uutta luuta. Nivelkapselissa on paikallisia tulehduksia, ja niveleen voi kertyä nestettä. Niveltä ympäröivien lihasten voima heikkenee ja koko voi surkastua.

Jokaisen tauti etenee omaa tahtiaan. Kaikki eivät edes tiedä sairastavansa nivelrikkoa, vaan se paljastuu, kun heille tehdään röntgenkuvaus muusta syystä. Tauti ei välttämättä pahene eikä rajoita merkittävästi toimintakykyä. Se ei liioin leviä nivelestä toiseen tai johda vakavampiin sairauksiin, kuten nivelreumaan.

2. Lihavilla sitä on enemmän

TOTTA: Ylipaino lisää merkittävästi vaaraa sairastua, mutta kaikilla ylipainoisilla ei ole nivelrikkoa.

Lihavilla myös sormien nivelrikko on yleisempää, vaikkei olisi tehnyt käsillä fyysistä työtä. Tätä on selitetty ylipainoon liittyvällä tulehdustilalla, joka voi laukaista taudin.

Lihavuus pahentaa nivelrikon oireita. Kymmenen prosentin painonpudotus vähentää kipua ja parantaa liikkumiskykyä ylipainoisilla polvinivelrikkoisilla. Laihduttamalla voidaan myös ehkäistä taudin pahentumista.

Nivelrikon tärkein riskitekijä on kuitenkin niveleen ulottunut nivelvamma. Vaaraa lisäävät myös raskas fyysinen työ – etenkin jatkuva kyykistyminen ja taakkojen kantaminen – ja niveliä raskaasti kuormittava urheilu. Siksi laihakin voi sairastua.

3. Kipu vaivaa koko ajan

TARUA: Aluksi nivelrikkokipu on ajoittaista: se pahenee rasituksessa ja lievittyy levossa. Luonteeltaan se on jomottavaa. Kun sairaus etenee, kipu voi muuttua jatkuvaksi. Se voi vaivata myös öisin. Toisaalta nivel voi olla pitkiäkin aikoja kivuton.

Aamuisin nivelet ovat jäykät. Liikkeelle lähteminen voi olla hankalaa, mutta nivelet vertyvät liikkuessa. Hankalinta on usein kyykistyminen ja portaiden kävely. Kun tauti etenee, sukkien, housujen ja kenkien pukeminen voi vaikeutua.

Tulehdusvaiheessa nivel turpoaa ja iholla voi tuntua kuumotusta. Ajan myötä nivelistä tulee kovia ja kyhmyisiä. Sormien nivelrikko voi tehdä kädestä kömpelön. Ukkovarvas voi jäykistyä. Kun nivelten liikeradat kaventuvat, polvet saattavat kääntyä ulospäin, jolloin kehittyvät länkisääret.

Selkärangassa tauti voi ahtauttaa selkä­ytimestä tulevien hermojen luisia aukkoja. Tästä seuraa iskiasoire. Se ei liity suoraan nivelrikkoon, mutta on välillisesti seurausta siitä. Nivelrikkokipu on kudosvauriokipua, kun taas iskiaskipu on hermokipua.

Diagnoosi tehdään oireiden, niveltutkimusten ja röntgenkuvien perusteella. Nivel­reumassa on samanlaisia oireita, mutta ne ovat voimakkaampia. Siksi taudit on yleensä helppo erottaa toisistaan.

4. Nivelrikko ei voi tulla alle viisikymppiselle

TARUA: Yleensä nivelrikko alkaa oirehtia yli ­60-vuotiaana, mutta sairastua voi myös ennen keski-ikää. Tällöin taustalla on nuoruudessa tullut nivel­tulehdus tai -vamma.

Joillakin tauti voi alkaa muutaman vuoden kuluttua vammasta, joillakin siihen voi mennä 10–20 vuotta.

Myös perimällä on vaikutusta käsien ja lonkan nivelrikossa. Jopa puolet tapauksista voi johtua geeneistä.

Vaihdevuosien jälkeen naisilla esiintyy nivelrikkoa enemmän kuin miehillä. Hormoneilla ja estrogeenin vähentymisellä voi olla vaikutusta tähän, mutta selkeää selitystä ei tiedetä.

Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus. Suomessa sitä sairastaa noin miljoona ihmistä. Iän myötä nivelrikko tulee melkein kaikille. Yli 80-vuotiaista lähes kaikilla näkyy sitä röntgenkuvissa, mutta oireita ei välttämättä ole.

5. Korkokenkien käyttö lisää riskiä

TARUA: Ei ole osoitettu, että jalkineilla olisi vaikutusta taudin syntyyn. Nivelrikkoa sairastavalla korot voivat kenties jouduttaa oireiden ­ilmaantumista. Korkokengissä seisoma- ja kävelyasento muuttuu ja varpaan tyviniveleen kohdistuu niveltä ojentava kuormitus.

6. Kannattaa liikkua, vaikka tekisi vähän kipeää

TOTTA: Liikunta ylläpitää nivelruston rakennetta, tehostaa nivelen aineenvaihduntaa ja parantaa sen liikkuvuutta. Samalla kipu lievittyy.

Viikkoon pitäisi sisältyä vähintään 2,5 tuntia aerobista liikuntaa ja 2–3 kertaa lihasvoima­harjoittelua. Kävely, hiihto, uinti ja pyöräily ovat hyviä lajeja, mutta joidenkin nivelille hölkkä ja juoksu sopivat paremmin. Muutakin urheilua voi kokeilla turvallisin mielin, kunhan se ei sisällä niveliin kohdistuvia iskuja.

Jos oireilu pahenee ja kestää seuraavaan päivään, liikunnan rasitusta ja intensiteettiä pitää vähentää. Liikkumista ei kuitenkaan kannata lopettaa. Oireilu ei merkitse sitä, että nivelpinta olisi särkynyt tai sairaus pahentunut.

Vaikka ei ole näyttöä siitä, että tautia voisi ehkäistä liikkumalla säännöllisesti, se kannattaa. Liikunta ylläpitää nivelen suorituskykyä, ja sillä on monia muita hyviä terveysvaikutuksia.

7. Lihan syönti voi lisätä kipua

TOTTA: Ainakin osa nivelreuma­potilaista kokee, että punainen liha pahentaa voimakkaasti kiputuntemuksia ja nivelten turvotusta. Nivelrikon osalta tutkittua tietoa ei ole.

Lihassa olevasta rasvasta muodostuu elimistössä omega-6-rasvahappoja. Niiden runsas saanti voi joillakin lisätä kipua. Punaisen lihan vaihtaminen kalaan voi auttaa.

8. Ruokavalio ei vaikuta niveliin

TOTTA JA TARUA: Esimerkiksi reumaattista kipua voidaan jossain määrin säädellä ruokavaliolla, mutta jos nivel on rikki, ravitsemuksella ei ole samanlaista merkitystä. Tärkeintä nivelterveydelle on pysyä normaalipainoisena.

Juomista, kuten mehuista ja alko­holista, tulee salakavalasti energiaa.

Kannattaa kiinnittää huomiota ­myös rasvan laatuun. Pehmeä rasva, jota on juoksevissa kasviöljyissä, rauhoittaa matala-­asteista tulehdusta. Se taas liittyy mahdollisesti nivelvaivoihinkin. Tietyt pehmeiden rasvojen osat vaikuttavat myös niin, että kipua välittäviä aineita muodostuu vähemmän.

Ruokavaliossa tulisi olla monipuolisesti suojaavia ravintoaineita, kuten nivelille tärkeitä antioksidantteja. Yksi tällainen on C-vitamiini. Vähäinen C-vitamiinin saanti saattaa altistaa nivelrikon kehittymiselle, mutta tutkimustulokset ovat risti­riitaisia. Kun täyttää puolet lautasesta kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä, saa tarpeeksi C-vitamiinia.

Liikuntaelinterveyttä edistää myös se, että saa riittävästi kalsiumia ja D-vitamiinia. Hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat kala sekä maitovalmisteet ja margariinit, joihin vitamiinia on lisätty.

FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan suomalaiset saavat nykyisin riittävästi D-vitamiinia. Sitä ei ole tarvetta ottaa purkista isoja määriä omin päin.

Aikuisille suositellaan 10 mikrogramman päivittäistä D-vitamiinilisää talvisin, jos ei syö vitaminoituja maitovalmisteita tai kalaa päivittäin. Yli 75-vuo­tiaille suositus on 20 mikrogrammaa purkista päivittäin ympäri vuoden.

9. Jokainen potilas saa lopulta tekonivelen

TARUA: Liikuntaharjoitukset ja painonpudotus ovat hoidon perusta. Tarvittaessa käytetään kipulääkitystä: parasetamolia, tulehduskipulääkkeitä tai ihon kautta imeytyviä tulehduskipugeelejä.

Pahenemisvaiheessa lääkäri voi pistää nivel­onteloon kortisonia. Se tuo nopean avun mutta tehoaa usein vain 2–3 viikkoa.

Toinen vaihtoehto on kukonheltta­uutteesta tehty hyaluronaatti. Sen oletetaan stimuloivan nivelkalvon solujen omaa hyaluronihapon tuotantoa ja sitä kautta lievittävän kipua ja parantavan nivelen liikkuvuutta. Vaikutus alkaa hitaammin, mutta eräiden tutkimusten mukaan teho kestää pidempään.

Jotkut kokevat hyötyvänsä glukosamiinista tai kondroitiinista. Ne ovat nivelissä luonnostaan olevia aineita, jotka vähenevät iän myötä. Tämänhetkisen tutkimusnäytön valossa kummankaan ravintolisävalmisteen vaikutus kipuun tai toimintakykyyn ei eroa lumelääkkeestä. Haittaa käytöstä ei ole.

Tekoniveltä harkitaan, jos muista keinoista ei ole apua. Useimmiten se laitetaan polveen tai lonkkaan. Sillä toimintakyky saadaan ennalleen. Nykyiset tekonivelet kestävät pitkään, mutta joskus ne joudutaan vaihtamaan.

Nilkkaan, käsiin ja varpaisiin tekoniveliä ei laiteta, vaan vaivat hoidetaan jäykistysleikkauksella. Sillä nivel saadaan kivuttomaksi.

10. Inkivääri helpottaa oireita

TARUA: Ei ole tutkimusnäyttöä siitä, että nivelten tilanne paranisi inkivääriä syömällä.

Tosin joissakin tutkimuksissa on havaittu, että inkivääri olisi vähentänyt tulehduskipua, mutta teho on ollut huomattavasti tulehdus­kipulääkkeitä pienempi. Lumevaikutus on kuitenkin vahva. Joku voi kokea, että hyötyy siitä.

Inkiväärivalmisteiden käytössä kannattaa olla varovainen, koska luontaistuotteita ei valvota lääkkeiden tapaan. Siksi on vaikea sanoa, mikä valmiste on turvallinen.

Juttu on julkaistu Kauneus & Terveys -lehden numerossa 8-9/2019.

1 kommentti