Kauneus & Terveys

Paremmat eväät


Moni suomalainen syö huonosti, kertoo tutkimus. Tunnista tavalliset kompastuskivet ja valitse paremmin
Kuvat Johanna Myllymäki

Suola vai sokeri?

Yhdeksän kymmenestä saa liikaa suolaa. Sitä saisi syödä enintään viisi grammaa päivässä. Ihanne on vielä vähemmän, kolme grammaa.

Miehet syövät suolaa 8,7 grammaa ja naiset 6,4 grammaa päivittäin. Suola lisää sydän- ja verisuonitautien vaaraa. Sokeria syö suositusta enemmän joka kolmas nainen ja viides mies.

Ruoka vai pilleri?

Ainakin joka viides saa ruoasta liian vähän D-, A- ja B1-vitamiineja ja folaattia, miehet C- ja B2-vitamiinejakin. Pieneltä osalta puuttuu rautaa ja kalsiumia.

Kaksi kolmesta naisesta ja yli puolet miehistä paikkaa asiaa ravintolisillä. Mutta kaikille ei ole niistä hyötyä. Moni pillereitä popsiva saa ruoasta tarpeeksi vitamiineja

Proteiini vai hiilihydraatti?

Takavuosien karppausbuumi sai monen vähentämään hiilihydraatteja. Nyt yli 70 prosenttia saa liian vähän kuitua. Sen tarve on 25–35 grammaa päivässä. Naiset saavat 20 grammaa ja miehet 22. Kuitua on etenkin viljoissa ja kasviksissa. Proteiinia 80 prosenttia saa suositellusti, loput enemmän.

Eväät vai ruokala?

Työssä käyvät syövät yleisimmin lounaalla eväitä. Etenkin moni nainen, neljä kymmenestä, tekee näin. Miehet turvautuvat eväisiin harvemmin: heistä 25 prosenttia syö niitä.

Eväistä voi olla haittaa. Kun käy henkilöstöravintolassa, ateria on ravitsemuksellisesti parempi. Eväätkin kannattaa koota lautasmallin mukaan.

Lähde: THL: Ravitsemus Suomessa – FinRavinto 2017 -tutkimus (2019)

Julkaistu: 4.3.2019