Kauneus & Terveys

Sokeri kuin alkoholi


Sokeri koukuttaa; se voi olla osalle ihmisistä kuin alkoholi, jota on PAKKO saada. Miksi? Mistä sokeririippuvuudessa oikeasti on kyse? Mitä sokeri on ja miten se meihin vaikuttaa?
Kuvat Thinkstock

Sokerin makeus tuo hyvää oloa. Ihmisellä on synnynnäinen ominaisuus pitää makeasta mausta. Se miellyttää vauvojakin. Meissä asuu siis pieni sokerihiiri, mutta makeanhalun voimakkuus vaihtelee eri ihmisten välillä hyvinkin paljon. Jotkut kertovat, etteivät juuri välitä makeasta, mutta joillekin tarve saada makeaa on polttava. Jälkimmäiset saattavat verrata sokerihimoaan hallitsemattomaan alkoholin käyttöön.

Mielihyvä on kemiaa. Sokeri voimistaa aivoissa mielihyvää tuottavien aineiden, kuten dopamiinin vaikutusta. Dopamiini piristää ja lisää energisyyttä. Ne, jotka saavat makeista elintarvikkeista poikkeuksellisen hyvän olon, haluavat jatkaa niiden syömistä ja lopettaminenkin voi olla haaste. Puute tuntuu epämiellyttävältä ja voi aiheuttaa poikkeuksellisen voimakkaan tarpeen saada kokea samanlaista mielihyvää uudelleen.

Lue myös: Onko sokeri rasvaakin vaarallisempaa? Lue tiukat faktat

Osittain perinnöllistä

Mieltymys makeaan on osin perinnöllistä. Tutkijat ovat huomanneet perimän selittävän esimerkiksi sitä, miten usein jotkut käyttävät makeita elintarvikkeita. On siis totta, että omaa makeanhammasta voi kolottaa useammin kuin naapurin. Sen sijaan geeniä, joka aiheuttaisi makeaa kohtaan suoranaista himoa, ei ole löydetty.

Mieltymys makeaan on useimmiten opittua. Lapsuudessa on ehkä lohduttauduttu makean maun avulla ja makeaa on tarjottu myös iloisten tapahtumien tai saavutusten kunniaksi. Erityisesti mieltymys makeaan kasvaa, jos makeaa syö nälissään: sokeri antaa nopeasti energiaa ja keho saa uutta potkua – ja seurauksena on riski, että makea alkaa tiedostamatta maistua entistä paremmalta. Syntyy noidankehä, joka pyörii sitä vinhempaa vauhtia mitä useammin nälkään syö makeaa.

Lue myös: Haluatko laihtua 10 kiloa? Lopeta sokerinsyönti

Onko se sairaus?

Makeanhimoa kuulee joskus kutsuttavan riippuvuussairaudeksi. Tässä saattaa olla pyrkimys siirtää vastuu ruokavalinnoista pois itseltä ja antaa lupa herkuttelun jatkamiseen. Tätä saatetaan perustella sillä, että ei toki muuten söisi, mutta elimistö vaatii. Aitoa sokeririippuvuutta ei ole, koska sokeria sellaisenaan ei näytetä syövän. Tosielämässä mielihalun kohteena ovat suklaa, karamellit, leivonnaiset, jäätelö ja keksit.

Lisäksi tehokas mainonta ja markkinointi vahvistaa halua syödä niitä: houkuttelevat pakkaukset, monet makuvaihdot, tarjontaa joka paikassa, ikään kuin seireenien viettely-yritykset laulaisivat koko ajan ympäristössämme.

Lue myös: Jaksat niin kuin syöt

Näin irtaudut sokerikoukusta

  1. Syö säännöllisesti, jotta nälkä ei ”pakota” syömään makeaa.
  2. Syö terveellisesti, aterioilla mm. proteiinia ja ravintokuitua. Kylläisenä ei tee mieli makeaa.
  3. Herkuttele makealla jälkiruoalla. Mikään ei ole kielletty.
  4. Vältä turhien makeiden ostamista kotiin, äläkä pidä niitä pöydällä näkyvillä. ”Poissa silmistä poissa mielestä”.
  5. Ota siedätyshoito käyttöön. Katsele kaupassa houkutuksiasi, mutta älä osta niitä. Tämä ottaa alkuun koville, mutta himo laantuu pikkuhiljaa.
  6. Turhaan opittu makeannälkä heikkenee, kun makeaa ei syö. Sen sijaan oikea nälkä voimistuu, jos ei syö.
  7. Makeanhimon iskettyä se etenee kuin aalto. Noin 10-15 minuutin kuluttua se alkaa heiketä. Siksi on hyvä olla etukäteen mietittynä korvaavaa tekemistä, joka tuo yhtälailla mielihyvää, esim. sanaristikko, palapeli, liikuntaharrastus, soitto ystävälle tms.
  8. Makeanhimo voi liittyä mielialaan. Miten muutoin voit kohentaa jaksamista, estää masennusta, kyllästymistä tai hoitaa ihmissuhteita?
  9. Banaani on yhtä vaivaton ostaa kuin suklaapatukka.
  10. Liikunta, josta tykkää, tarjoaa myös annoksen dopamiinia.

Kirjoittaja on laillistettu ravitsemusterapeutti.

Lue myös:

Tunne erilaiset sokerit

7 keinoa: viikossa eroon sokerikoukusta

Sokeri pilaa myös ihosi, lue tiukat faktat ja mitä voit tehdä

Julkaistu: 6.11.2012