Kauneus & Terveys

Paranna vastustuskykyäsi!

Paranna vastustuskykyäsi!
Joku sairastaa monta flunssaa vuodessa ja toinen ei yhtään. Suoliston hyvillä mikrobeilla voi olla osuutta asiaan.
  • Nuku tarpeeksi. Ihminen tarvitsee 6–9 tuntia unta, ihanne on 7,5 tuntia. Huono uni aiheuttaa dysbioosia eli suoliston epätasapainoa.
  • Vältä stressiä. Se heikentää vastustuskykyä. Koe-eläimille stressi aiheuttaa dysbioosia.
  • Mene metsään. Oleskele eläinten seurassa. Altistut vastustuskykyä kehittäville mikrobeille.
  • Syö ravintosuositusten mukaan. Se edistää terveyttä.
  • Pese kädet 10 kertaa päivässä. Se puolittaa flunssariskin.
  • Liiku mutta älä liikaa. 0,5–1 tuntia reipasta kävelyä päivässä riittää parantamaan vastustuskykyä. Se vähentää myös stressiä. Liian rankka treeni lisää hengitystieinfektioita.
  • Muuta elintapasi niin, ettei paino nouse. Ylipaino lisää tulehdusta kehossa ja heikentää vastustuskykyä. Jos ylimääräistä rasvaa on paljon, jopa puolet läskistä on tulehdussoluja.
  • Käytä antibiootteja vain tarpeeseen. Ne tuhoavat myös hyvät mikrobit. Tulevaisuuden suurimpia ongelmia ovat antibiooteille vastustuskykyiset superbakteerit.
  • Lopeta tupakointi. Se lisää tulehdusta elimistössä ja riskiä sairastua hankaliin infektioihin.
  • Vältä alkoholia. Se muuttuu suolistossa bakteerien toimesta asetaldehydiksi, joka aiheuttaa syöpää.
  • Huolehdi, että saat D-vitamiinia. Sillä on vaikutusta useisiin tulehduksellisiin sairauksiin. Suomessa aikuisille suositellaan D-vitamiinilisää loka-maaliskuussa.
Julkaistu: 31.10.2018
Kommentoi »