Kauneus & Terveys

Näitä syömällä rasva palaa ja paino putoaa

Näitä syömällä rasva palaa ja paino putoaa

Kun ajattelemme painonpudotusta, ensimmäisenä tulee mieleen jatkuva nälkä, huono olo ja herkkujen poisjättäminen kokonaan. Näin ajattelemalla ei painonpudotuksessa pääse pitkälle saati edes alkuun.
Teksti Mika Luosujärvi
Kuvat Thinkstock
Mainos

Emme kuitenkaan ala arvostelemaan muita dieettejä, vaan tarjoamme Men’s Healthin vinkit, joilla saat 5-7 kiloa nopeasti pois vyötäröltäsi ilman, että huomaat edes olevasi dieetillä.

1. Syö viisi kertaa päivässä. 

Tämä tarkoittaa kolmea isompaa ateriaa ja kahta välipalaa. Aterioilla emme kuitenkaan tarkoita “koko kyljys ja kilo muusia” -tyyppisiä komboja. Välipalat eivät myöskään tarkoita suklaapatukoita, sipsipussia ja kokista. Syö niin, että saat näillä viidellä kerralla nautittua päivän energiantarpeen. Sinun ei kuitenkaan tarvitse laskea jokaista kaloria, varsinkaan, jos syöt kasviksia tai hedelmiä. Niitä syömällä et voi lihoa.

Lue myös: Ateriarytmillä on väliä

2. Syö reilusti kuituja. 

Kuidut ovat painonpudotuksessa olennaisia. ne hidastavat aineenvaihduntaa ja saavat sinut tuntemaan olosi kylläiseksi kauemmin. Lisäksi se hillitsee sokerinhimoa. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan henkilöt, jotka syövät 24 grammaa kuituja päivässä, polttavat n. 90 kaloria enemmän päivittäin.

Kuituja saat muroista, puurosta, myslistä, hedelmistä (omena, päärynä, appelsiini, banaani), pavuista, kasviksista (parsa, parsakaali, kukkakaali, hapankaali, pinaatti), kokojyväleivästä sekä -pastasta.

3. Vähennä hiilihydraattien määrää. 

Syö päivässä korkeintaan kolme annosta hiilihydraatteja. Yksi annos tarkoittaa leipäpalaa, yhtä (pientä) perunaa tai n. 2,4 desiä keitettyä pastaa tai riisiä. Syö aina sellaista ruokaa, joka on mahdollisimman vähän prosessoitua, sillä tuoreet ainekset sisältävät enemmän vitamiineja ja vähemmän hiilihydraatteja.

Lue myös: 6 syytä syödä hiilareita

4. Muista aamupala. 

Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan henkilöt, jotka eivät syö aamupalaa, omaavat 4,5-kertaisen tulla ylipainoiseksi verrattuna niihin, jotka syövät. Muista syödä viimeistään 90 minuutin kuluessa heräämisestä – muuten kyse ei ole enää aamupalasta.

Lue myös: 

Laihduttaja, huolehdi proteiinin saannista!

Muutosvalmentaja: Näin ruokarytmi kuntoon

Herkkävatsaisen painonpudottajan ruokavaliot

Julkaistu: 25.6.2015