Kauneus & Terveys

Muutosvalmentaja: Näin ruokarytmi kuntoon


Vantaalainen lähihoitaja Suvi haluaa laihtua 15 kiloa ja saada uni- ja aterirytmin kuntoon. Valmentaja vie häneltä maidon ja viljat.
Kuvat Satu Nyström, A-lehdet

"Päivärytmini on kadoksissa"Suvi Keskisarja, 23, aloitti Kukka Laakson ja Sami Sundvikin muutosvalmennuksessa tammikuussa. Hänen muuttumistaan seurataan Kauneus ja Terveys -lehdessä ja verkossa. 

Suvin mitat: 172 cm ja 100 kg.

Tavoite: painonpudotus -15 kg sekä säännöllisen elämänrytmin ja liikunnan ilon löytyminen.

-Tahdoin valmennukseen, koska ylipaino hankaloittaa elämääni. Tulevassa työssäni lähi­hoitajana tarvitsen parempaa fyysistä kuntoa. Suvussani on diabetestä, ja minulla on suuri riski sairastua.

Suvi haluaa eroon tunkkaisesta, turvonneesta ja väsyneestä olosta.

- Elämässäni ei ole rytmiä. Menen nukkumaan myöhään ja herään aamuvuoroihin kello kuusi ja iltavuoroihin välillä vasta aamupäivällä.

Suvi syö vasta, kun on hirveä nälkä. Annoskoot ovat isoja.

- Aamuisin juon kahvia ja poltan tupakan. Teen lähihoitajan keikkatyötä, ja kun olen aamuvuorossa, saatan syödä ensimmäisen kunnon aterian vasta iltapäivällä. Siihen asti napostelen kaikkea pientä.

Suvi käy 2–3 kertaa kuukaudessa juhlimassa ja nauttii pikaruoasta.

- Juon hyvin vähän vettä. Sen sijaan juon päivittäin maitoa, viisi kuppia kahvia ja pienen pullon kevytlimonadia.

Suvi ulkoilee joka päivä koiran kanssa.

- Välillä innostun salitreenistä, mutta sitten se taas jää. Olisi ihanaa aloittaa uusi harrastus, vaikka kuntonyrkkeily, ja saada liikunta osaksi elämää.

Lue myös: Valmentaja Kukka Laakso ja laihtumisen helppous

Maidoton ja viljaton ruokavalio 

Ravintovalmentaja Sami Sundvik sanoo:

- Suvi aloittaa maidottoman ja viljattoman ruokavalion. Hän syö neljä ateriaa päivässä ja punnitsee ruoka-aineet grammalleen.

- Pelkkä maitotuotteiden jättäminen pudottaa pari kiloa.

- Suvi kärsii nyt nestehukasta. Hänen kokoisensa naisen pitää juoda neljä litraa vettä tai vihreää teetä päivässä.

- Mitä enemmän Suvi liikkuu, sitä enemmän hiilihydraatteja ruokavalioon lisätään.

- Yksi karkkipäivä viikossa.

Lue myös: Tarvitsetko sinä gluteenittoman ruokavalion?

Julkaistu: 9.2.2016