Kauneus ja Terveys

Naisen riippuvuus tupakasta syntyy helpommin kuin miehellä - miksi ja miten pääsee irti?

Naisen riippuvuus tupakasta syntyy helpommin kuin miehellä - miksi ja miten pääsee irti?
Riippuvuus on vahvempi ja lihominen pelottaa. Naisen on vaikeampi päästä eroon tupakasta kuin miehen.
Julkaistu: 18.8.2013

Jos nainen aloittaa tupakoinnin, hän jää siihen pahemmin koukkuun kuin mies, dosentti Tellervo Korhonen Helsingin yliopiston Hjelt-instituutista toteaa. Hän on vuosia tutkinut yhdistelmää nainen ja tupakka.

Naiset yrittävät lopettaa useammin kuin miehet, mutta onnistuvat harvemmin. Naisen suurin huoli on lihominen: Vaikka tupakkalakkoon ryhtynyt ei söisi enempää kuin ennen, hän pyöristyy keskimäärin 3–5 kiloa seuraavan vuoden aikana. Vain joka viides kaikista tupakoinnin lopettaneista välttää lisäkilot.

– Nikotiini nopeuttaa aineenvaihduntaa ja vähentää ruokahalua. Siksi tupakoijan painoindeksi on usein pienempi kuin tupakoimattoman. Tosin on näyttöä siitä, että tupakoivan naisen vyötärö on paksumpi kuin savuttoman sisarensa.

Vyötärölihavuuden tiedetään yhdistyvän aineenvaihduntahäiriöihin, joten tupakoimattoman pulleus saattaa olla terveempää kuin tupakoijan hoikkuus.

Naisen paino nousee lakon jälkeen noin kilon enemmän kuin miehen. Syytä tähän ei tiedetä, mutta voi olla, että nainen innostuu miestä useammin napostelemaan: se korvaa tupakan imemisestä saatua niin kutsuttua oraalista mielihyvää. Ruoka myös maistuu paremmalta, kun tupakoimisen lopettaa.

Vähän koulutettujen pahe 

Eniten tupakoidaan alemmissa sosiaaliluokissa. Tupakka on erityisesti vähän koulutettujen pahe. Lopettaminenkin onnistuu huonommin, jos koulutus on jäänyt pelkkään peruskouluun. Tämä pätee erityisesti nuoriin naisiin.

– Hormonaaliset tekijät, mielenterveysongelmat sekä stressiherkkyys ja tapariippuvuus liittyvät naisen tupakointiin kiinteämmin kuin miehen.

Nainen on miestä alttiimpi esimerkiksi masennukselle. Nikotiiniriippuvuus ja masennus ovat vahvasti yh­teydessä toisiinsa, koska nikotiini kiihdyttää aivojen mielihyväjärjestelmää. Tämä kytkös saattaa osin selittää, miksi naiset koukuttuvat tupakkaan miestä helpommin.

Riippuvuuden syntymistä edistävät myös naishormonit 

– Estrogeenit pilkkovat nikotiinin nopeasti. Se poistuu verestä no­peammin kuin miehillä. Raskaus tai estrogeenia sisältävät e-pillerit ja hormonikorvaushoito vauhdittavat nikotiinin poistumista.

Koska naisen riippuvuus on usein väkevämpi kuin miehen, myös vieroitusoireet voivat olla rankempia.

Pitkään jatkunut tupakointi on totuttanut aivot säännöllisiin nikotiiniannoksiin. Kun ne jäävät saamatta, aivot protestoivat ankaralla tupakanhimolla. Muita vieroitusoireita ovat muun muassa ärtyisyys, pääsärky sekä keskittymis- ja univaikeudet.

Ikävät oireet alkavat 2–12 tunnin kuluessa tupakoinnin lopettamisesta, ovat rankimmillaan 1–3 vuorokauden päästä ja kestävät yleensä 3–4 viikkoa. Vieroitusoireiden kesto on kuitenkin hyvin yksilöllistä.

Lääkkeet auttavat lopettamaan 

Jos tupakointi on todella vaikea lopettaa, kannattaa hakea lääkäriltä resepti lopettamislääkkeisiin, Korhonen neuvoo.

Lääkehoitoa suositellaan kaikille yli kymmenen savuketta päivässä polttaville ja niille, jotka sytyttävät ensimmäisen tupakkansa puolen tunnin sisällä heräämisestään.

– Erinomaisia tuloksia on saatu esimerkiksi kahden nikotiinikorvaushoidon yhdistelmästä. Se ehkäisee myös lisäkiloja.

Laastari pitää nikotiinitason tasaisena ja ruokahalun kurissa, ja tarpeen mukaan otettu nikotiinitabletti tai -purukumi helpottaa pahimpia tuskanhetkiä.

Korvaushoidon avulla tupakoinnin voi lopettaa myös asteittain. Tällöin päiväkirjaan merkitään kaikki tupakointikerrat, kellonajat ja millaisissa tilanteissa tupakoi. Ensimmäisenä päivänä nikotiinitabletilla korvataan yksi savuke, seuraavana päivänä kaksi. Näin jatketaan, kunnes kaikki tupakat on vaihdettu tabletteihin. Lopullinen tavoite on päästä myös niistä eroon.

Rutiinin voi purkaa 

Nikotiiniriippuvuuden lisäksi tupakasta luopumista vaikeuttaa tupakkariippuvuus. Ne eivät ole sama asia. Siinä missä nikotiini aiheuttaa kemiallisen riippuvuuden, tupakkariippuvuutta ylläpitävät savukkeiden näpertely sormilla, oraalinen tyydytys ja oma hetki savukkeen kanssa.

– Tapa on opittu, joten siitä on mahdollista päästä eroon. Tupakoinnin lopettamiseen tarvitaan kuitenkin vahvan motivaation lisäksi tunne siitä, että minä pystyn tähän.

Tupakasta luopuvan kannattaakin etsiä “valmentaja”, joka tukee, ohjaa ja kannustaa häntä lakon pitämisessä.

– Naisen tunneriippuvuus tupakasta voi olla todella luja. Siksi psykologinen tai terapeuttinen apu voi tepsiä häneen erityisen hyvin, dosentti ja tupakkatutkija Kristiina Patja Helsingin yliopistosta vahvistaa.

Entä hypnoosi, jonka mainostetaan hillitsevän tupakanhimoa?– Hypnoosista ei ole tieteellistä tutkimusta, joka osoittaisi sen käyttökelpoiseksi vieroittamisessa. Yksittäiset ihmiset saattavat silti saada siitä apua.

8 vinkkiä tupakoinnin lopettamiseen 

1. Kerro lopettamisesta mahdollisimman monelle. Kun “kaikki” tietävät, nolous voi estää aloittamasta uudelleen.

2. Toista itsellesi “minä pystyn lopettamaan” mahdollisimman usein.

3. Hoe itsellesi, että kamalinkin tupakanhimo kestää vain muutaman minuutin.

4. Älä ruoski itseäsi, vaikka repsahtaisit. Jatka savutonta elämää.

5. Vältä tupakoivien seuraa.

6. Tarkkaile tupakointitapojasi. Millaisissa tilanteissa, missä ja ennen kaikkea miksi tupakoit? Vedätkö hermosauhut vai haetko piristystä?

7. Harrasta liikuntaa, jos hermostuttaa. Se ehkäisee myös kilojen karttumista.

8. Palkitse itsesi tupakoinnin lopettamisesta. Säästä tupakkarahat ja osta niillä jotain kivaa.

Kommentoi »