Terve.fi

Näin teet päivästäsi paremman vain viidessä minuutissa

Näin teet päivästäsi paremman vain viidessä minuutissa
Julkaistu: 24.12.2012

1. Petaa petisi

Tämä pieni rituaali auttaa luomaan rauhallisen ympäristön makuuhuoneeseesi, ja rauhoittava makuuhuone on osa hyvää “unihygieniaa”, eli pieniä keinoja, jotka auttavat sinua nukkumaan paremmin. Petaa sänkysi heti aamulla, eikä sinun tarvitse huolehtia asiasta enää loppupäivän aikana.

2. Pakkaa mukaan välipalaa

Ennen kuin suuntaat aamulla ovesta ulos, pakkaa mukaan terveellinen välipala, kuten esimerkiksi hedelmä, suolaamattomia pähkinöitä ja vähärasvaista juustoa tai jogurttia. Kun sitten iltapäivällä tulet nälkäiseksi, olet valmistautunut!

3. Siivoa työpöytäsi

Sekalaisten papereiden ja käytettyjen kahvimukien sekamelska voi häiritä keskittymiskykyä ja ehkäistä tuottavuutta. Siisti työympäristösi, niin tunnet olosi organisoidummaksi ja pystyt keskittymään paremmin käsillä oleviin tehtäviisi.

4. Kuuntele musiikkia

Monissa tutkimuksissa on osoitettu, että musiikin kuuntelu auttaa laskemaan verenpainetta, vähentää stressiä ja parantaa mielialaa. Oikea musiikki voi muuttaa asenteesi täysin. Lataa siis soittimesi ja tee soittolista, joka saa sinut hymyilemään – olit sitten töissä tai kuntosalilla. Kunhan et kuuntele liian kovalla, tämä on turvallinen ja terveellinen tapa tehdä päivästä nautittavampi.

5. Haista sitruunaa

Tämän vinkin puitteissa on käännyttävä hajuaistin puoleen. Japanilaiset tutkijat ovat nimittäin havainneet, että sitruunoista löytyvä linaloni-niminen aine voi kytkeä pois päältä niin kutsutun pakenemisreaktion, joka johtuu stressistä. Jos et pidä sitruunasta, kokeile basilikaa, katajaa tai laventeli, sillä myös näiden tuoksujen on havaittu alentavan stressiä.

6. Venyttele

Tätä varten et välttämättä tarvitse jumppavehkeitä, sillä vain muutama helppo liike riittää. Venytä käsiäsi pään yli. Nosta ja laske olkapäitäsi muutaman kerran. Venyttele jalkojasi samalla, kun nojaat ylävartaloasi seinää vasten. Tee liikkeet hitaasti ja varovasti. Venyttely parantaa verenkiertoa ja joustavuutta, sekä helpottaa stressin aiheuttamaa lihasten kireyttä.

7. Meditoi

Meditointi on helpompaa kuin olet ehkä ajatellut. Asetu mukavaan asentoon tuolille tai lattialle. Seuraa sitten hengitystäsi – sisään, ulos – muutamien minuuttien ajan. Mieleesi nousee varmasti ajatuksia, eikä se haittaa. Annan niiden vain leijua ohi ja käännä ajatuksesi takaisin hengitykseesi. Meditoi päivittäin vaikka vain muutaman minuutin ajan, sillä se auttaa lievittämään stressiä.

8. Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa

Kirjoita päivittäin ylös asioita, joista olet kiitollinen – olivat ne sitten isoja tai pieniä. On helppoa valittaa säästä, liikenteestä tai työhuolista, mutta valittaminen tuo myös negatiivista energiaa mukanaan. Ole kiitollinen siitä mitä sinulla on, ja opit arvostamaan myös elämän positiivisia asioita.

9. Sulje elektroniikka

Pidä taukoa kaiken maailman vekottimista. Tietokoneruudun ja muun elektroniikan tuijottaminen pitkin päivää vähentää energiaa ja rohkaisee epäaktiivisuuteen. Sulje siis välillä KAIKKI elektroniikka. Tämä on erityisen tärkeää ennen nukkumaanmenoa, kun haluat rentoutua ja rauhoittua.

10. Priorisoi

Hyväksy, että et voi tehdä kaikkea yhtä aikaa. Sen sijaan voit lyhentää tehtävälistaasi ja olla tyytyväisempi priorisoimalla asioita. Tee siis lista ja selvitä, millä asioilla todella on merkitystä, mitkä voivat odottaa ja mitkä voit jättää kokonaan tekemättä. Lyhennä listaasi hoitamalla priorisoidut asiat ensin. Pikkuhiljaa saavutat tavoitteesi!

Lue myös:

Kommentoi »