Kauneus & Terveys

Näin löydät iloa ja merkitystä elämääsi

Näin löydät iloa ja merkitystä elämääsi

Näillä keinoilla löydät iloa, joka oikeasti jo poreilee elämäsi sisällä.
Teksti Paula Heikkilä
Kuvat Thinkstock
Mainos

On luonnollista, että joinakin päivinä elämä tuntuu onnettomalta ja merkityksettömältä. Jokaisella meillä on huonot hetkemme ja alakuloisuuden päivämme.

Mistä löytäisit uutta iloa ja merkityksellisyyttä elämään? Espanjalaisen sananlaskun mukaan kaikissa elämämme vaiheissa on aineksia iloon, niistä on vain otettava vaarin. 

1. Laita järjestykseen elämäsi tärkeät osa-alueet

Jokaisella on omat tärkeät asiat: rakkaus, koti, perhe, sukulaiset, ystävät, ura, harrastukset tai jotakin muuta. Ilon ja merkityksellisyyden tuntemiseen ja kokemiseen vaikuttavat muun muassa omat valinnat, kokemukset, elämän tuomat yllätykset sekä erilaiset elämänkohtalot. Jokainen meistä kokee asiat omalla tavallaan.

Kuka loppujen lopuksi määrittelee, millaista on iloinen ja merkityksellinen elämä? Pohdi sitä.

Oman onnellisuutesi kokemukseen vaikuttaa myös se, millaisia asioita ja arvoja pidät tärkeänä.

2. Mitkä kolme asiaa saavat sinut erityisen onnelliseksi?

Näitä ihania, iloa tuottavia asioita voi toki olla enemmänkin. Usein ajatellaan, että iloa ja onnellisuus ovat asioita, joiden eteen tulee tehdä jotain erityistä.

Eri ihmiset tulevat iloisiksi eri asioista. Mitkä asiat ovat sinulle ne tärkeimmät, jotka saavat sinut tuntemaan onnea ja iloa?

Usein nämä asiat ovat pieniä, mutta sitäkin merkityksellisempiä.

Merkityksellistä elämää voi elää myös silloin, kun elämässä on haasteita tai vastoinkäymisiä. Iloa voi kokea myös silloin, kun elämä murjoo. Asioiden kokemiseen vaikuttavat olennaisesti oma asenne ja suhtautuminen tapahtumiin.

3. Usko, että vaikeudet kääntyvät voimavaraksi

Erilaiset elämäntilanteet ja elämänkokemukset muovaavat meitä. Ajan myötä vaikeat kokemukset kääntyvät usein voimavaraksi.

Vaikeiden aikojen merkitys voi avautua vasta myöhemmin. Itävaltalainen kirjailija ja psykiatri Viktor Frankl selvisi keskitysleiriltä hengissä. Frankl on puhunut merkityksellisyydestä.

Hänen näkemyksensä mukaan ihminen kestää melkein mitä vaan, jos hän kykenee elämässä sitoutumaan edes johonkin itselleen merkitykselliseen ajatukseen tai toimintaan.

4. Löydä luonto ja vanha harrastus uudelleen

Jos olosi on nuutunut, ulkoile ja samoa luonnossa.

Liikunnan ei välttämättä tarvitse olla hikistä puurtamista tai tavoitteellista toimintaa. Jo kävely ulkosalla voi auttaa virkistymään.

Kuuntele luonnon ääniä, katsele ympärillesi, keskity läsnä olevaan hetkeen. Hyötyliikuntakin on hyväksi.

Muistele, mitä olet joskus harrastanut. Oli harrastuksesi liikuntaryhmään osallistuminen, postimerkkeily, joukkuepelit, kuoroharrastus, käsityöt tai jokin taidepiiri? Mikä harrastuksessa kiehtoi sinua aikoinaan?

Pohdi, voisitko elvyttää harrastuksen uudelleen? Muistele, mikä harrastuksessasi tuntui hyvältä.  Voisiko jokin toinen asia nyt tuoda saman tunteen?

Lue myös: Mindfullnes, parhaat vinkit aloittelijalle

5. Listaa elämäsi hyvät asiat

Listaa elämäsi hyviä asioita ja tee jokin mukava asia joka päivä. Kirjoita tai kerro ääneen läheiselle joka ilta kolme asiaa, joista olet kiitollinen.

Kokeile päiväkirjan pitämistä.

Kiitollisuutta harjoittelemalla keskität huomiosi siihen, mikä on jo hyvin, sen sijaan että huomioit vain niitä asioita, jotka sinulta puuttuvat. Pian huomaat miten paljon oletkaan elämältä saanut.

Kiitollisuus antaa voimaa erityisesti silloin, kun elämä tuntuu raskaalta. Kun kohtaa vaikeita asioita, kyky tuntea kiitollisuutta toimii vastavoimana hankalille asioille, ajatuksille ja tunteille.

Kiitollisuuden tunne suuntaa huomiosi pois epäonnistumisista ja pettymyksistä. Kiitollisuus vahvistaa itsetuntoa ja stressinsietokykyä.

Voit alkaa muuttaa elämääsi siten, että teet pieniä valintoja, jotka lisäävät iloa ja merkityksellisyyttä. Huomaat pian, että todellakin voit vaikuttaa asioihisi ainakin osittain. Voit oppia uusia asioita koko elämän ajan. 

Lue myös: Palauta ilo elämääsi

6. Hyväksy tapahtuneet asiat

Usein vaadimme itseltämme ja toisiltamme liikaa ja jos emme saavuta kaikkea haluamaamme, tunnemme epäonnistuneemme. Anna itsellesi aikaa ja hyväksy tapahtuneet.

Se, mihin kiinnität huomiosi, alkaa lisääntymään. Muista läsnäolon voima ja kaikki ne asiat, mitkä ovat elämässäsi hyvin juuri nyt. Hetkessä eläminen lisää onnellisuutta.

Kun et murehdi liikaa menneitä etkä sure tulevaa, huomaat olevasi onnellinen. Kuvittele asioita eteenpäin vaikkapa vuoden päähän.

Kannattaa ajatella, että kaikki aikanaan. Mark Twain on todennut:

”Onnistumisen salaisuus on aloittamisessa. Aloittamisen salaisuus on siinä, että pilkot suuret tehtävät riittävän pieniin osiin.”

Kirjoittaja Paula Heikkilä on kasvatustieteiden maisteri, työnohjaaja ja LCF Life Coach.

LUE MYÖS:

Menneisyyden roolien vangit

Julkaistu: 14.12.2017