Sairaudet

Näin hoidat kriisit työpaikalla

Jos työpaikalla on kiusaamista tai muita kriisejä, älä jää yksin! Puhu asiasta, hae apua ja ole itsellesi armollinen.

23.10.2017

Kun olet itse kriisissä

Kerro asiasta muille. Sinun ei tarvitse avata jokaista yksityiskohtaa, ainoastaan tarpeellinen. 

Luota esimieheen. Miettikää yhdessä, pitääkö töitäsi järjestää toisin.

Puhu muille. Jos joku käyttäytyy sinua kohtaan ikävästi, sitä ei tarvitse sietää. Jos pomosi on se, joka raivoaa tai on epäreilu, puhu hänen esimiehelleen, työpaikan luottamusmiehelle tai työsuojeluvaltuuteltulle.

Hae apua. Voit puhua kriisistä myös ammattilaiselle, kuten työterveyslääkärille tai terapeutille. Ulkopuolinen voi auttaa näkemään asiat eri näkökulmasta. Puhu myös läheisillesi ja työkavereille, joihin luotat.

Huolehdi itsestäsi. Tee asioita, joista tulee hyvä mieli. Muista levätä tarpeeksi ja tavata ihmisiä, joiden kanssa virkistyt.

Tee se, minkä jaksat. Rytmitä työtehtäviä ja pidä pidempiä taukoja. Selvitä, voitko tehdä etätöitä tai jopa lyhennettyä työviikkoa.

Ole armollinen. Muistuta itsellesi, ettei pahinkaan tilanne ei kestä ikuisesti. Kriisi ei ole sinun syysi. 

Kun kollega on kriisissä

Huomioi hänet. Kysy, onko kaikki hyvin. Älä utele liikaa vaan kunnioita toisen yksityiselämää.

Osoita välittämistä. Kuuntele voimiesi mukaan. Joskus läsnäolo voi auttaa sanoja enemmän.

Älä välttele. Kahvipöydässä yksin istuminen ei tunnu hyvältä kenestäkään. Jos huomaat, että työkaveri vetäytyy, mene juttelemaan hänen kanssaan niitä näitä. 

Varo liian suurta työtaakkaa. Jos kriisissä olevan töitä siirretään sinulle, tee sen verran, mitä jaksat. Pohdi, mikä on liikaa. 

Lue myös: 

5 vinkkiä, kuinka lopetat kiireen

Huolehdi työssä jaksamisestasi

Näin väistät työelämän karikot

Sairastuttiko työ sinut? 

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt