Kauneus & Terveys

Huolehdi työssä jaksamisestasi!

Lähes puolet suomalaisista on huolissaan työssä jaksamisestaan. Pidä itse huolta hyvinvoinnistasi!
Kuvat Satu Nyström

Kahdeksan tuntia päivässä, viisi päivää viikossa, neljä viikkoa kuukaudessa. Se on keskimäärin aika, jonka vietämme työpaikalla. Se on myös aikaa, joka aiheuttaa ahdistusta lähes puolelle työssäkäyvistä suomalaisista.

Valmennusyritys Deep Lead Oy:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan jopa 42 prosenttia suomalaisista työntekijöistä on huolissaan työssä jaksamisestaan. Erityisen huolissaan ovat 40–49-vuotiaat naiset ja 18–29-vuotiaat nuoret. 40 prosenttia kokee, ettei työpaikoilla huolehdita riittävästi henkilöstön jaksamisesta ja stressinhallinnasta, ja lähes puolet pitää työhyvinvointipalveluja liian vähäisinä. Lähes 60 prosenttia toivoo satsausta esimerkiksi fysioterapiaan ja hierontaan, ja reilu 40 prosenttia kaipaa työpaikoille enemmän virkistystoimintaa. Vain 14 prosenttia vastaajista kokee, että työ ja vapaa-aika ovat tasapainossa.

Samaa kieltä puhuu Terve.fi-sivuston Kansallinen Hyvinvointibarometri 2011 -kyselytutkimus: yli puolella suomalaisista ei ole riittävästi aikaa lepoon, ja yli 60 prosentilla aika ei riitä harrastuksiin ja vapaa-aikaan. Mitä voisimme tehdä – ennen kuin on liian myöhäistä?

Lähde Deep Lead Oy:n ja Miten Suomi voi? – Kansallinen Hyvinvointibarometri 2011 -kyselytutkimukset

Jos työsi on liian kuormittavaa… 

1 Selkeytä työympäristöäsi. Työpaikan pitäminen hyvässä järjestyksessä vähentää työtapaturmia. Joskus se selkeyttää myös mieltä.

2 Selkiytä ajatuksiasi. Mieti, teetkö turhaa tai päällekkäistä työtä, voisitko luovuttaa jonkin työtehtävistäsi kollegallesi tai ovatko aikataulusi hallinnassa.

3 Kerro siitä ajoissa esimiehellesi. Kukaan ei voi tietää, miten raskaaksi sinä koet työtehtäväsi. Älä piiskaa itseäsi eteenpäin, sillä se pahentaa väsymystäsi.

4 Muokkaa, kehitä ja organisoi työtehtäviäsi yhteistyössä työnantajasi kanssa. Sinä olet työsi paras asiantuntija.

5 Jos uupumus on jo iskenyt, hae mahdollisimman pian apua esimerkiksi työterveydenhuollosta. Mitä aikaisemmassa vaiheessa työuupumus tunnistetaan, sitä todennäköisemmin ja nopeammin toivut.

Julkaistu: 1.9.2011
Kommentoi »