Kauneus & Terveys

Pettikö muistisi taas töissä?


Työmuistia voi parantaa yksinkertaisin keinoin.
Kuvat Fotolia

Kuinka pitää huolta muistista töissä?

● Erota työ- ja vapaa-aika toisistaan ja määrittele työtehtäväsi selkeästi esimiehesi kanssa.

● Tee etätyötä sekä epäsäännöllistä ja epätavallista työaikaa vain silloin, kun se sopii hyvin elämäntilanteeseesi. Jos työnteko illalla kotona ei rasita ja vapaa-aika riittää palautumiseen, iltatöille ei ole estettä. Päivittäinen työaika ei saisi kuitenkaan olla paljon yli 8 tuntia.

● Tee yksi asia kerrallaan. Jatkuva siirtyminen tehtävästä  toiseen kuormittaa aivoja, hidastaa tekemistä ja altistaa virheille.

● Älä lähetä sähköposteja kaikille. Kaikkien ei tarvitse olla kärryillä kaikesta.

● Älä selaa Facebookia, kun keskityt. Keskeyttäminen kuormittaa muistia. Facebook ei ole aivoille palautumisaikaa, sillä silloin ovat aktiivisia samat aivojen osat kuin työtä tehdessä.

● Muista: priimaa ei tarvitse tehdä. Jos olet taipuvainen ylikuormittamaan itseäsi jatkuvasti, ala tehdä asiat riittävän hyvin eikä aina erinomaisesti. Älä kuormita itseäsi enempää kuin on oikeasti pakko.

Lue myös: Tingi mukavuudesta ja menesty

Tiesitkö tämän työikäisten muistiongelmista?

● Viidesosalla työikäisistä on muistiongelmia. Ihmisten itse kokemat muistiongelmat ovat yleistyneet.

● Varsinaisia muistisairauksia sairastaa 7 000–10 000 työikäistä. Työikäisten yleisin muistisairaus on Alzheimerin tauti.

● Lyhytaikainen ylikuormitus ei altista muisti sairaudelle, mutta pitkään jatkunut stressi altistaa. Muistisairaus voi puhjeta kuitenkin vasta vuosikymmenten päästä.

Katso myös: Näin väistät työelämän karikot

Julkaistu: 19.4.2015