Kauneus & Terveys

Miten saat suoliston pysymään kunnossa?


Tutkija Jonna Jalanka kertoo, mitä suolistovaivoille voi tehdä.
Kuvat Fotolia

1. Vältä turhia antibiootteja.

Jokainen kuuri muuttaa dramaattisesti suoliston bakteerikantaa. Niin huonot kuin hyvät bakteerit kuolevat. Mikrobisto palautuu kyllä melkein alkuperäisen kaltaiseksi, mutta se voi kestää vuoden. On vaikea tietää, mikä kuuri on turha, mutta sellaista ei ainakaan kannata vaatia itse.

2. Syö monipuolisesti.

Se, mitä syöt, on myös suolistobakteeriesi ruokaa. Ruoka­valion rajoittaminen muuttaa mikrobistoa. On huomattu, että tiettyjä hiili­hydraatteja karsiva Fodmap-ruokavalio vähentää hyvien bifidobakteerien määrää. Proteiinipitoinen ruoka lisää proteobakteereita, jolla on yhteys kasvaneeseen syöpä­riskiin.

3. Hoida masennustasi.

Tutkimuksissa on huomattu, että masentuneilla on usein ärtyvän suolen oireyhtymä. Aina ei voida sanoa, kummat olivat ensin: mielen vai suoliston oireet. Molempien hoitaminen helpottaa toista vaivaa. Suolisto esimerkiksi tuottaa serotoniinia, joten huonolla mikrobi­kannalla on vaikutusta mielialaan. Eräässä tutkimuksessa huomattiin, että probioottien syöminen paransi fiiliksiä.

4. Vältä jatkuvaa siivousta.

Liian steriili ympäristö on huono suolistolle. Kädet pitää toki pestä, ja käsidesiä voi käyttää kohtuullisesti. Hälyttävää on, jos kaikki kodin pesuaineet ovat antiseptisiä eikä koskaan altistu bakteereille. Jos suolistolla ei ole haastavaa tekemistä, se voi käydä itsensä kimppuun. Yliherkkyydet voivat johtua tästä.

5. Kokeile hypnoosia.

Turvotus ja ripuli voivat johtua siitä, että reagoit uusiin tilanteisiin vatsalla. Monet ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivät ovat saaneet apua hypnoosista. Kun he ovat oppineet jännittämään vähemmän, vatsa on rauhoittunut.

Asiantuntijan vinkki: Ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivät saavat apua monenlaisista hoidoista. Kokeile, helpottaisiko esimerkiksi meditointi sinun suolistoasi.

Jonna Jalanka on tehnyt väitöstutkimuksen suolistomikrobeista.

Lue myös:

Julkaistu: 18.5.2016