Kauneus & Terveys

Linda Manuellan parhaat vinkit kuntosalille palaajalle


Oletko palaamassa pitkän tauon jälkeen salille, muttet tiedä mistä aloittaa? Personal trainer Linda Danakas jakaa parhaat neuvonsa.
Kuvat Petri Mast

KYSYMYS: Kuntosalitauko venähti puolen vuoden mittaiseksi. Millä painoilla aloitan?

VASTAUS: ”Jos tauko on kestänyt muutamia kuukausia, voi harjoittelua jatkaa lähes samoilla painoilla.­ Vaikka voimataso vähenee tauon­ ­aikana, lihassolumuisti on niin hyvä,­ ettei painoja tarvitse muuttaa dramaattisesti. Jos tauon syynä on ollut sairaus tai vamma, silloin kannattaa aloittaa varovasti. Yleisestikin se, miten suuria painoja jaksaa nostaa, vaihtelee paljon päivän, energiatason, unen määrän, vuorokauden ajan ja esimerkiksi kuukautiskierron mukaan. Siksi on hyvä valita aina sellaiset painot, jotka tuntuvat hyviltä: raskailta mutta eivät mahdottomilta.Itselläni päivien erot voivat olla suuria. Parhaina päivinä kyykkään 90 kilolla, huonoimpina jo 50 kiloa tuntuu todella raskaalta. Pienemmissä lihasryhmissä, kuten käsi­lihaksissa, erot ovat pienempiä, vain muutamia kiloja.”

Julkaistu: 21.3.2016