Katso 5 x energiaa antava välipala

Katso 5 x energiaa antava välipala
Hyvä välipala antaa energiaa muttei ole liian raskas. Terveellisistä ja värikkäistä kerrosherkuista saat puhtia synkimpäänkin päivään.
Julkaistu: 6.10.2015

5 syytä syödä välipalaa

1. Tasapainottaa verensokeria

Terveellinen välipala auttaa pitämään veren sokeripitoisuuden tasaisena. Välipaloilla ehkäiset vetämättömyyttä­ ja ärtyneisyyttä, joka yllättää kesken päivän, jos veren­sokeri laskee liikaa. Ravitsemussuositukset kehottavat syömään kolme pääateriaa­ ja 1–2 välipalaa. Ihmiset ovat yksilöitä­ tässäkin.­ Toisella riittää virtaa pelkistä aterioista, toinen tarvitsee kolme pientä välipalaa pysyäkseen energisenä. 

2. Hillitsee näläntunnetta

Säännöllinen ateria­rytmi on terveellisen ruokavalion perusta. Hyvä ruokailujen väli on 3–4 tuntia. Välipalat auttavat hillitsemään näläntunnetta. Jos aterioiden väli venyy liian pitkäksi, pääaterioilla tulee hotkittua ruokaa kerralla liikaa. Vatsalaukku tottuu suuriin annoksiin, ja painonhallinta on entistä vaikeampaa.

3. Ehkäisee napostelua

Älä napostele pitkin­ päivää tai syö liian tuhteja välipaloja. Ruoan­sulatuselimistön pitäisi antaa välillä myös levätä. Kevyttä­ työtä tekevälle riittää välipala, jossa on 100–150­ kilokaloria. Varaa mukaan vaihdellen esimerkiksi hedelmä­, maustamatonta jogurttia tai rahkaa ja marjoja­, täysjyväleipää ja kasviksia, pähkinöitä tai vaikka­ ­puuroa. Kuitupitoisillla hedelmä- ja kasvissmoothieilla­ jaksaa hyvin­. Kuivatut hedelmät ja marjat virkistävät nopeasti­. Pro­teiini-­ ja kuitupitoinen välipala pitää kylläisenä. 

4. Auttaa jaksamaan

Ahkeran kuntoilijan kannat-taa syödä kevyt hiilihydraatteja ja proteiineja sisäl­tävä­ välipala noin tunti ennen suoritusta ja juoda tarpeeksi nestettä treenatessa ja suorituksen jälkeen. Ikäihmisten välipalan olisi hyvä olla proteiinipitoista.

5. Virkistää ja antaa iloa

Nouse työpisteeltä­ ja syö välipala yhdessä työtovereiden kanssa. Se virkistää kaksin verroin enemmän!

Muista! Kevyelläkin välipalalla pärjää

Finravinto 2012 -tutkimu­k­sen mukaan aikuiset saivat väli­paloista, juoma-aterioista ja iltapalasta jo noin 40  prosent­tia päivän energiasta. Se on turhan paljon, sillä välipalojen osuus olisi hyvä olla­ enintään viidennes. Hiilihydraattipitoiset herkut, joilla on korkea glykeeminen indeksi, nostavat veren­sokerin nopeasti, mutta­ se myös laskee pian. Sokeria ja happoa sisältävät juomat ja tiuhaan nautitut välipalat ovat haitallisia myös hampaille.

Kokeile näitä välipaloja:

Kommentoi »