Kauneus ja Terveys

Kannattaako ryhmäliikunta?

Kannattaako ryhmäliikunta?
Syksy iski ja pimeys saapui eikä lenkkeily enää innosta. Arveluttaako ryhmäliikunta? Näillä vinkeillä tiedät, kuinka toimia.
Julkaistu: 17.11.2015
Päätät ottaa ensimmäisen askeleen ryhmäliikkujan urallasi. Musiikki pauhaa seinillä astellessasi kuntokeskuksen käytäviä.
Yhdessä salissa savuavat spinning-pyörät, hiestä kiiltelevät reidet pyörittävät polkimia kuin viimeistä päivää. Toisessa salissa liikutaan lihaskunnon tahtiin, kolmannessa potkitaan kiivaasti ilmaa ja nyrkkeillään remmit ranteiden ympärillä. Tarjontaa on, mutta mistä tietää, miten toimia ja mitä valita?

1. Tutustu ryhmäliikuntakalenteriin!

Basic-, start- ja easy –nimikkeillä varustetut tunnit on suunnattu aloittelijoille tai palauttavan treenin päivälle, muitakin nimikkeitä voi löytyä.
Tunteja on erilaisia ja eri tasoisia. On aerobista kuntoa parantavia, lihaskuntoon keskittyviä sekä kehoa huoltavia ja liikkuvuutta lisääviä tunteja. Aerobiseen kuntoosi voit hakea parannusta mm. sisäpyöräilystä, koreografisilta- sekä tanssillisilta tunneilta. Lihaskuntoa lihaskuntotunneilta ja liikkuvuutta jooga- ja pilates –typpisiltä tunneilta. Iso osa tunneista yhdistelee eri elementtejä toisiinsa.
Rakenne on tuntityypistä riippumatta kaikissa samanlainen; alkulämmittely, varsinainen työosuus, lopussa jäähdyttely sekä palauttavat venytykset. Tunnin tyyppi ja teho saattaa olla merkittynä vaikkapa värikoodilla. Yhdistelemällä saat parhaan paletin kasaan.

2. Sopiva teho

Jos peruskuntosi on vielä heikko, älä hötkyile. Valitse tunteja, jotka ovat kestoltaan lyhyitä ja tempoltaan rauhallisia. Kuntotason kehittyessä käy kerran–pari viikossa tehokkaammilla tunneilla. Sisäpyöräily on siitä hyvä laji, että pystyt tunnin aikana helposti itse säätelemään tehoa vastuksilla ja pyöräilyasennolla. Sykemittaria seuraamalla pystyt parhaiten säätelemään treenisi tehokkuutta.
Ota personal trainerilta muutama tekniikkaopastus –tunti ennen ryhmäliikuntatunneille osallistumistasi. Näin varmistat oikeiden tekniikoiden säilymisen tunnin pyörteissä sekä maksimoit energian kulutuksen sekä tehon.

3. Valitse sopivat varusteet

Kaikkein parhaiten liikkumiseen sopivat kevyet ja hengittävät vaatteet, jotka eivät ole tehdessä tiellä. Naisilla etenkin urheiluliiveihin kannattaa satsata. Hyppiessä hölskyvät rinnat ja jännittyvät hartiat eivät ainakaan lisää treeni-intoa. Myös sopiviin kenkiin kannattaa kiinnittää huomiota. Liikkuville tunneille pehmeämmät, sisäpyörään kovapohjaiset. Osta tossut urheiluliikkeestä, jos tarvitset niiden valitsemiseen asiantuntevaa opastusta. Muista pieni hikipyyhe sekä juomapullo.

4. Ota paikkasi salissa

Toiset viihtyvät paremmin takarivissä, toiset eivät luovu eturivin paikasta toisena vasemmalla mistään hinnasta. Valitse paikka, josta näet ohjaajan niin hyvin kuin mahdollista. Muista, että jokainen on tullut tunnille liikuttamaan itseään, ei arvostelemaan muita. Uskalla siis hengittää ja nauti menosta muiden mukana.

5. Hiki on jees!

Jos ei paita tunnin jälkeen ole edes hieman kostea ja posket punakat, uskallat varmasti seuraavalla kerralla liikkua hieman ripeämmin. Hikoilemattomuus ei ole tavoiteltava asia ja syyt tämän taustalla on pitkään jatkuessaan selvitettävä.

6. Kerro ohjaajalle vammoistasi

Käy ennen tunnin alkua lyhyesti kertomassa ohjaajalle, jos sinulla on jokin liikkumiseen vaikuttava vamma. Ohjaaja osaa tarvittaessa tarjota vaihtoehtoja liikkeille. Tunnista myös itse omat rajasi. Jos hypyt koskevat polviin, askella hyppyjen sijaan. Jos selän pyöristäminen sattuu selkään, tee liike suoralla selällä. Jos olkapää tuntuu irtoavan, niin luultavasti tapahtuukin, ellet lopeta ajoissa. Kipua. Vastaan. Ei. Tehdä. Piste.

7. Kysy neuvoa

Jokaisessa ryhmäliikuntaa järjestävässä keskuksessa on asiantuntevaa henkilökuntaa, jotka varmasti osaavat neuvoa sinulle sopivan tunnin lähteä liikkeelle.
Personal trainer Liina Sievers jakaa parhaat vinkkinsä treeniin kauneusjaterveys.fi:n lukijoille. Joka viikko uudet ohjeet!
"Työskentelen personal trainerina, kouluttajana sekä ravintovalmentajana. Iltaisin ohjaan ryhmäliikuntatunteja, lenkkeilen koiran kanssa metsässä, opiskelen saksaa ja muita mielenkiintoisia asioita. Minulla on kaksi lasta, joiden kanssa pelataan futista, käydään uimassa ja katsotaan hyviä leffoja kasassa sohvalla. Haaveilen pitkistä yöunista ja kiireettömistä aamuista ja siitä, että minulla olisi vastaus kaikkiin maailman kysymyksiin."
Kommentoi »