Jatkuva lämpöily voi johtua stressistä tai pitkittyneestä flunssasta – mikä avuksi?

Jatkuva lämpöily voi johtua stressistä tai pitkittyneestä flunssasta – mikä avuksi?
Jatkuvaa lämpöilyä voi aiheuttaa muun muassa rankka liikunta, stressi tai pitkittynyt nuhakuume. Mikä avuksi ja koska on syytä mennä lääkäriin?
Julkaistu: 20.10.2022

Kuumemittari näyttää päivästä toiseen yli 37 astetta. Olo on väsynyt ja viluinen. Mistä lämpöily johtuu?

”Kaikki, mikä kiihdyttää aineenvaihduntaa, nostaa ruumiinlämpöä. Syitä on monia. Jopa pitkittynyt stressi voi kohottaa elimistön lämpötilaa”, Mehiläisen Digi­klinikan vastaava lääkäri Eero Latva-Rasku kertoo.

Myös liikunta vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja nostaa ruumiinlämpöä lihasten tuottaman lämmön vuoksi. Rankka liikunta voi kohottaa lämpöä jopa yhdellä asteella.

Vuorokaudenajallakin on väliä: ruumiinlämpö on alimmillaan aikaisin aamulla ja korkeimmillaan kello 16–18:n tienoilla. Ero on noin puoli astetta.

”Se johtuu siitä, että aineenvaihdunta hidastuu levon aikana ja kiihtyy päivällä fyysisen aktiivisuuden takia.”

Kehon lämpötilaan vaikuttaa lisäksi kuukautiskierto. Kehon lämpötila nousee noin puoli astetta ovulaation aikana.

”Mikäli toiveissa on raskaus, lämmön mittaamista voi käyttää hyväksi. Muuten lämpöä on turha tarkkailla, jollei olo tunnu kipeältä. Silloinkin riittää mittaus pari päivässä.

Selvitä oma normaalilämpösi

Terveellä aikuisella normaali ruumiinlämpö on 35,7–38 astetta. Keskiarvo on noin 37 astetta, mutta yksilölliset vaihtelut ovat suuria.

”Hieman yli 37 asteen lämpötila ei siis automaattisesti merkitse lämmön koholla oloa, vaan voi olla ihan normaali lukema.”

Luotettavin mittaustulos saadaan peräsuolesta. Sieltä mitattu lämpö voi olla asteenkin suurempi kuin kainalolämpö.

Suusta lämpöä mitatessa on huomioitava, että syöminen nostaa ruumiinlämpöä. Siksi lämpö tulisi mitata vasta parinkymmenen minuutin päästä ruokailusta.

Korvamittauksen tulosta voi vääristää korvavaha tai mittaustekniikka. Ihon lämpöä mittaavan otsamittarin tuloksiin taas vaikuttaa vaatetus ja huoneen lämpötila.

Koska vaikuttavia tekijöitä on paljon, oman vakioruumiinlämmön määrittäminen on haastavaa. Silloin lämpö kannattaa mitata ­useana päivänä samaa aikaan, vaikka heti heräämisen jälkeen.

Kuume kielii sairaudesta

Lämmönnousu voi olla harmitonta tai viesti sairaudesta, kuten viruksen aiheuttamasta nuhakuumeesta eli flunssasta. Se on tavallisin syypää.

”Talviaikaan on ihan tavallista sairastaa kolmekin virustautia. Flunssien jälkeen ruumiin peruslämpö voi jäädä koholle jopa muutamien viikkojen ajaksi, vaikka muut oireet katoaisivat. Lämpöilyyn voi liittyä uupumusta.”

Tällainen oireilu ei vaadi yleensä hoitoa, vaan se menee itsekseen ohi.

”Antibiootit eivät auta, jollei taustalla ole bakteeriperäistä infektiota. Niihin liittyy muitakin oireita.”

Jos lämmön nousuun liittyy esimerkiksi päänsärkyä tai virtsaamis- ja vatsakipuja, lääkäriin on syytä mennä heti. Samoin silloin, jos yleiskunto laskee.

Alilämpöä?

Alilämmöstä puhutaan kansan kielellä, kun kuumemittari näyttää tavallista matalampaa lämpötilaa.

”Esimerkiksi kainalohiki voi alentaa lämpötilaa. Tällöin mittaus kannattaa tehdä uudestaan suusta tai peräsuolesta. Vaikka tulos olisi edelleen matala, terveen ihmisen ei tarvitse olla huolissaan.”

Jos tavallista alhaisempaan ruumiinlämpöön liittyy painonnousua, heikentynyttä rasituksensietoa, palelua tai väsymystä, kyse voi olla kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Siinä aineenvaihdunta hidastuu, mikä saattaa aiheuttaa alilämpöä. Alilämpö ja palelu liittyvät myös anoreksiaan.

Ruumiinlämmön lasku voi johtua myös vuosista: ikääntyessä kehon lämpötila laskee hieman kaikilla.

Yleislääkäri Eero Latva-Rasku, Mehiläinen.

Kun lämpöilet

1. Muista nesteytys

Juo vettä vähintään pari litraa päivässä, sillä lämmin keho haihduttaa normaalia enemmän nestettä. Myös kasvikset ja hedelmät nesteyt­tävät. Pelkkien sokeripitoisten nesteiden juominen ei ole suositeltavaa.

2. Liiku kevyesti

Älä jää sänkyyn makaamaan vaan käy vaikka kevyellä kävelylenkillä. Liikkumattomuus voi heikentää lihaskuntoa ja hidastaa toipumista. Kevyt liikunta on hyödyksi, sillä se virkistää kokonaisvaltaisesti. Useimmiten aika on lievän lämpöilyn paras hoitokeino.

3. Työskentele jos vointi sen sallii

Tee etätöitä vointisi mukaan. Pelkkä lämpö ei tartu ihmisestä toiseen, joten periaatteessa voit mennä työpaikallekin, jos sinulla ei ole muita oireita. Noudata kuitenkin työpaikan terveyssuosituksia.

4. Älä popsi turhaan särkylääkkeitä

Särkylääkkeitä suositellaan haittavaikutustensa vuoksi vain kuumeen ja sairauden oireiden hoitoon. Kuumeesta puhutaan, kun mittari näyttää 38 astetta. Lääkkeet laskevat kuumetta mutta eivät paranna kuumeen syytä.

Hae apua

Jos olet lämpöilystä huolissasi, kysy neuvoa lääkäriltä. Jos muita oireita ei ole tai ne ovat lieviä, alkuarvio voidaan tehdä etälääkärin vastaanotolla. Joskus pelkkä huoli voi ylläpitää lämpöä, koska se aiheuttaa stressiä. On hyvin harvinaista, että lievän lämpöilyn taustalla on jokin sairaus.

Kommentoi »