Terve.fi

HS: Univelkaa ei voi kuitata

HS: Univelkaa ei voi kuitata
Jo lyhytaikainen univaje voi olla niin ankara koettelemus keholle, ettei se toivu siitä koskaan. Loma-ajalle suunniteltu univelkojen kuittaaminen ei siis yksinkertaisesti toimi.
Julkaistu: 2.8.2015
Jo lyhytaikainen univaje voi olla niin ankara koettelemus keholle, ettei se toivu siitä koskaan. Loma-ajalle suunniteltu univelkojen kuittaaminen ei siis yksinkertaisesti toimi. Järkevämpää olisikin kokonaan välttää pitkiä huonounisia jaksoja, uutisoi Helsingin Sanomat.

Huonounisuus tuntuu kehossa

Kuolema kuittaa univelat -lausahdus pitää paikkansa vahvemmin kuin uskoimmekaan. Ainakin, jos on uskominen tutkimusprofessori Mikko Härmää.
– Kaikista univajeen aiheuttamista muutoksista ei todennäköisesti pysty palautumaan vuosien altistumisen jälkeen, Työterveyslaitoksella työskentelevä Härmä kertoo ruotsalaistutkimuksen tuloksista Helsingin Sanomille.
Vain viikon univaje aiheuttaa kehossa fysiologisia ja immunologisia muutoksia. Tämä lisää kansantautien riskitekijöitä. Myös kognitiiviset toiminnot vaurioituvat pitkän univajeen myötä.
Erityisesti vuorotyöläisille riittävän unen saaminen on haastavaa. Ranskalaistutkimuksessa havaittiin, ettei vuorotyöläisten aivotoiminta normalisoidu, vaikka tutkittavat siirtyivät päivätöihin.

Yksilötasolla riskit pieniä

Alle kuuden tunnin yöunet luokitellaan riittämättömiksi. Yksilölliset vaihtelut voivat kuitenkin olla suuriakin.
Niin ikään yksilötasolla univajeen riskit ovat Härmän mukaan pieniä, vaikkakin ne ovat samalla viivalla esimerkiksi huonon ravitsemuksen tai tupakoinnin kanssa.
Univajetta voi kuitenkin paikata. Vaikka univelka ei kokonaisuudessaan nollaannu, toimintakyky palautuu riittävien unien jälkeen.

Näin maksat univelkaa

Jos yöunet jäivät monta tuntia liian lyhyiksi, ei unta tarvitse kiriä aivan yhtä paljon.
– Univelan maksaminen ei toimi yksi yhteen -mallilla, eli unta ei tarvitse yhtä monta tuntia kuin sitä jää puuttumaan, Härmä selvittää.
Kognitiiviset toiminnot palautuvat viiden yön univajeesta kahden vuorokauden normaalia pitemmillä unilla, yhden yön huonot unet voi puolestaan korvata seuraavana yönä.
Univelan maksussa kannattaa olla tarkkana. Yöunia on syytä pidentää menemällä illalla aikaisemmin nukkumaan ja heräämään tavalliseen aikaan. Muuten seuraavan yön unet ovat jälleen vaakalaudalla.
Lue myös:
2 kommenttia