Terve.fi

Torkuttaminen voi ehkäistä väsymistä

Torkkunappia toistuvasti hakkaavia aamu-unisia saatetaan pitää laiskureina. Todellisuudessa torkuttaminen voi kuitenkin ehkäistä päivän mittaan tulevaa väsymyksen tunnetta, uutisoi Yle.

Torkkunappia toistuvasti hakkaavia aamu-unisia saatetaan pitää laiskureina. Todellisuudessa torkuttaminen voi kuitenkin ehkäistä päivän mittaan tulevaa väsymyksen tunnetta, uutisoi Yle.

Kehot heräävät eri aikoihin

Joku loikkaa sängystä ylös ennen kuin kello ehtii pirahtaa, toinen taas taistelee pitkään sängyssä heräämistä vastaan.

– Herääminen vaatii sitä, että autonominen hermosto ja hormonit ovat valmiita päivän koitoksiin. Aamu-uninen saattaa tarvita torkkua hermoston ja kortisolitasojen herättämiseen, jos hänen kehonsa herää hitaammin, unitutkija Olli Polo kertoo Ylelle.

Torkku-uni on syvää

Moni ajattelee, että torkuttaja on silkka laiskuri eikä torkuttamisesta ole mitään hyötyä, sillä uni heräämisen jälkeen on turhan kevyttä.

Todellisuudessa torkutus toimii kuten yöheräilyyn tottuneella äidillä: kun vauva saadaan takaisin unten maille, vaipuu äitikin syvään uneen muutamassa sekunnissa. Samoin käy torkuttajalle.

Muutaman minuutin välein toistuva torkkupirinä ei siis haittaa, vaan unitila jatkuu syvänä.

Torkutus pitää liikkeellä

Torkuttamiseen koukuttuneet saattavat hakata torkkunappia jopa usean tunnin ajan. Se saattaa olla fiksu ratkaisu.

– Joillain liian äkkinäinen herätys näkyy myöhemmin samana päivänä väsymyksenä, Polo kertoo.

Kropan varovainen herättely ja ylimääräisistä uniminuuteista nauttiminen siis ehdottomasti kannattaa.

Lähde: Yle

Lue myös:

Julkaistu: 24.11.2014
1 kommentti