Terve.fi

Tutkimus: Unohda suolan välttely – kalium suojelee korkealta verenpaineelta

3

Suolan vältteleminen ja vähäsuolaisten vaihtoehtojen suosiminen korkean verenpaineen ehkäisyssä ei toimi. Sen sijaan runsaasti kaliumia sisältävä ruokavalio näyttää hillitsevän korkeaa verenpainetta, ainakin tuoreen tutkimuksen mukaan.

Suolan vältteleminen ja vähäsuolaisten vaihtoehtojen suosiminen korkean verenpaineen ehkäisyssä ei toimi. Sen sijaan runsaasti kaliumia sisältävä ruokavalio näyttää hillitsevän korkeaa verenpainetta, ainakin tuoreen tutkimuksen mukaan.

Suolan välttelystä ei hyötyä

Korkean verenpaineen hoitaminen ruokavaliolla on tarpeellista ja välttämätöntä. Yksinkertaisimmillaan potilaita ohjeistetaan välttelemään liikaa suolaa eli natriumia.

Kymmenvuotisessa tutkimuksessa kuitenkin havaittiin, ettei suolan välttelyllä ollut pitemmällä tähtäimellä vaikutusta tutkittavien verenpaineeseen. Sen sijaan runsaasti kaliumia sisältävä ruokavalio näytti madaltavan verenpainetta aikuisiällä.

Tutkimukseen osallistui yli 2 100 noin 10-vuotiasta tyttöä kymmenen vuoden ajan.

Kaliumia helposti välipaloista

– Tulokset ovat merkittäviä, sillä ravitsemussuositukset nimenomaan keskittyvät natriumin määrän rajoittamiseen, tutkimuksen johtaja, professori Lynn L. Moore kertoo The New York Timesille.

Kaliumin runsas käyttö näyttää toimivan ainakin teini-ikäisillä verenpaineen hallinnassa. Suolan käyttöä ei tutkijoiden mukaan tarvitsisi hillitä.

Hyviä kaliumin lähteitä ovat esimerkiksi banaani, pieni rasia rusinoita, purkki vähärasvaista jogurttia ja peruna. Kukin annos sisältää noin 350–500 milligrammaa kaliumia. Avokadossa, kiivissä, nektariinissa ja papaijassa kaliumia on jopa tuplasti enemmän.

Tutkijoiden mukaan päivittäinen kaliumin tarve on noin 4 700 milligrammaa (4,7 g). Suomalainen virallinen ravitsemussuositus kaliumin saannille vaihtelee iän ja sukupuolen mukaan. Täysi-ikäisen päivittäinen tarve on noin 3 300-3 500 milligrammaa (3,3-3,5 g).

Juttuun lisätty suomalainen ravitsemussuositus 10.7.2015.

Lähteet:

JAMA Pediatrics

The New York Times

Ravitsemusneuvottelukunta

Lue myös:

Saathan tarpeeksi kaliumia? Voit välttyä näiltä

Syötkö liikaa suolaa? Määrästä kiistellään

Julkaistu: 19.6.2015