Terve.fi

Pähkinäallergiaa voi ehkäistä – ja se kannattaa

Pähkinäallergiaa voi ehkäistä – ja se kannattaa
Pähkinäallergiat ovat yleisempiä kuin koskaan. Niitä kuitenkin voidaan ehkäistä jo raskauden aikana. Ja se kannattaa, sillä useiden tutkimusten mukaan pähkinät ehkäisevät muun muassa sydän- ja verisuonitauteja tehokkaasti.
Julkaistu: 27.4.2015

Pähkinäallergiat ovat yleisempiä kuin koskaan. Niitä kuitenkin voidaan ehkäistä jo raskauden aikana. Ja se kannattaa, sillä useiden tutkimusten mukaan pähkinät ehkäisevät muun muassa sydän- ja verisuonitauteja tehokkaasti.

Pähkinät ehkäisevät sairauksia

Paljon pähkinöitä syövät ihmiset elävät muita pitempään ja kärsivät harvemmin syövästä tai sydäntaudeista. Tutkimuksia on tehty laajasti erilaisista sosiaaliekonomisista ja etnisistä taustoista tuleville. Siten ne ovat hyvin kattavia.

Tutkimuksessa havaittiin, että mitä enemmän pähkinöitä ihmiset syövät, sitä matalampia ovat kuolleisuusluvut. Pähkinöiden syöminen näytti pienentävän erityisesti sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Sydämelle ja verisuonille pähkinät ovat hyviä niiden sisältämien tyydyttymättömien rasvahappojen ansiosta. Kourallinen pähkinöitä päivässä voi vähentää sydäntaudin riskiä. Näistä poikkeuksia ovat cashew- ja macadamiapähkinät, joissa on selvästi enemmän tyydyttyneitä rasvahappoja.

Pähkinäallergiaa voi ehkäistä

Yhä useampi on allerginen pähkinöille. Allergian kehittymistä voi kuitenkin ehkäistä sekä raskauden että varhaislapsuuden aikana.

Pähkinöiden ja maapähkinöiden syöminen raskauden aikana ehkäisee lapsen allergian kehittymistä, kertoo JAMA Pediatrics lehdessä julkaistu tutkimus. Allergiariski pieneni eniten niillä, joiden äiti syö pähkinöitä yli neljä kertaa kuussa.

Allergiaa voi ehkäistä myös varhaislapsuudessa erityisesti niiden lasten osalta, joilla on suuri riski saada pähkinäallergia. Pähkinöiden tuominen 4–11-kuukautisten lasten ruokavalioon näytti selvästi pienentävän pähkinäallergian riskiä, tuore tutkimus kertoo.

Karsiminen ei kannata

Vanhemmat usein turhaan jättävät pähkinät pois lasten ruokavaliosta allergian pelossa. Tutkijoiden mukaan tämä itse asiassa juuri on syy kasvaneisiin pähkinäallergioihin.

Lasten ruokavaliosta ei siis kannata karsia pois pähkinöitä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pienille lapsille ei saa antaa kokonaisia pähkinöitä, vaan esimerkiksi maapähkinävoita tai suomalaisille tutumpia pähkinärouheita.

Pähkinät voivat auttaa laihduttamisessa

Varsinkin painostaan tarkat saattavat helposti vältellä pähkinöitä. Pähkinät eivät kuitenkaan lihota sen enempää kuin mikään muukaan ruoka, jos niitä nauttii kohtuudella.

Pähkinöiden syöminen ei myöskään vaikeuta laihdutusta. Itse asiassa tutkimuksissa on havaittu, että aikuiset ja lapset, jotka syövät pähkinöitä, ovat pähkinöitä välttäviä kevyempiä.

Yksi selitys tähän on pähkinöiden korkea rasva ja proteiinipitoisuus, joka voi pitää kylläisenä pitempään ja siten vähentää hiilihydraattipitoisten välipalojen nauttimista. Pähkinöitä sisältävillä tuotteilla on myös verensokeria ja nälän tunnetta sääteleviä vaikutuksia, mikä osaltaan auttaa painonhallinnassa, kertoo brasilialaistutkimus.

Pähkinöiden pelätään joskus aiheuttavan ummetusta. Todellisuudessa pähkinöissä, muun muassa manteleissa, maapähkinöissä ja saksanpähkinöissä on runsaasti ravintokuitua ja ne voivat itse asiassa helpottaa ruoansulatusta ja estää ummetusta.

Lisäksi pähkinöissä on runsaasti vitamiineja ja antioksidantteja. Näiden kaikkien hyötyjen vuoksi pähkinät ovatkin luonnon terveyspommeja.

Lähteet:

Lue myös:

1 kommentti