Terve.fi

Pähkinät ovat hyväksi kolesterolille ja verenpaineelle

Pähkinät ovat hyväksi kolesterolille ja verenpaineelle

Useimpia kolesterolin tai verenpaineen hallintatapoja ei voi kuvailla hauskaksi. Säännöllinen liikunta, terveellisempään ruokavalioon siirtyminen ja lääkityksen ottaminen tapaavat kaikki muistuttaa enemmän työtä, kuin hupia. Joukkoon voidaan kuitenkin lisätä keino, joka on pelkkää luksusta: pähkinöiden ja suklaan syönti.
Teksti Harvard Medical School
Mainos

Aiemmin syntisinä herkkuina pidetyt pähkinä ja suklaat ovat pääsemässä terveysruokien runsaudensarveen. Kasvava joukko tutkimuksia tukee niiden syöntiä – kohtuudella – sydämen ja verisuonten suojaamiseksi.

Pähkinät

Vakuuttava joukko tutkimustuloksia osoittaa, että pähkinöitä syövät ihmiset sairastuvat sydäntauteihin tai diabetekseen pienemmällä todennäköisyydellä kuin pähkinöitä syömättömät. Yksi syy tähän voi olla pähkinöiden kolesterolia laskeva vaikutus. Analyysi 25 kokeellisesta tutkimuksesta osoitti, että syömällä noin 45 grammaa pähkinöitä päivässä LDL-kolesteroli laski noin 10 milligrammaa veridesilitraa kohti. Pähkinöiden kolesterolia alentava vaikutus on tehokkain normaalipainoisissa ja korkeista kolesterolitasoista kärsivissä ihmisissä. (Archives of Internal Medicine, toukokuu 2010)

Suklaa

Tähän mennessä suurin suklaan terveysvaikutuksista tehty tutkimus tukee aiempia löydöksiä tämän herkun verenpaineelle suotuisista vaikutuksista. Pitkäaikaisessa tutkimuksessa lähes 20 000:sta saksalaisen Potsdamin asukkaasta niillä, jotka söivät eniten suklaata (keskimäärin 7,5 grammaa suklaata, eli noin 50 grammaa viikossa) oli 39 % matalampi riski saada sydänkohtaus tai aivoinfarkti verrattuna vähän suklaata syöviin. (European Heart Journal, huhtikuu 2010)

On täysin mahdollista, että ihmiset jotka syövät pähkinöitä tai suklaata ovat vain terveempiä kuin ne, jotka jättävät ne väliin. On myös yhtä lailla mahdollista, että pähkinät ja suklaa sisältävät tärkeitä ravintoaineita, kuten omega-3-rasvahappoa, flavonoleja, arginiinia, E-vitamiinia, mineraaleja ja muita ravintoaineita.

Tutkimustuloksia ei pidä käyttää lupana ahmia perhekokoista levyä pähkinäsuklaata katsoessasi televisiota. Noin 30-60 grammaa pähkinöitä päivässä, tai 30 grammaa suklaata (tai molemmat) riittävät jo antamaan terveyshyötyjä. Jos syöt niitä enemmän, voi painosi nousta, jolloin terveyshyödyt menetetään ylipainon negatiivisten terveysvaikutusten alle.

Copyright © 2010 by President and Fellows, Harvard College. All rights reserved.

Artikkelin sisältö vastaa yhdysvaltalaista hoitokäytäntöä.

Julkaistu: 17.8.2010