Terve.fi

Näistä asioista täytyy luopua, jotta pitkäjänteinen laihdutus onnistuu


Laihduttamisessa on tärkeintä olla tekemättä täysin absoluuttisia lupauksia, joita ei pysty pitämään. Lue lisää.

Laihduttamisessa on tärkeintä olla tekemättä täysin absoluuttisia lupauksia, joita ei pysty pitämään. Women’s Healthin artikkelissa muistutetaankin, että laihduttaminen on itselleen lupaamista eikä uusimpien trendidieettien kirjaimellista seuraamista. Jätä siis seuraavat asiat pois, jotta laihtumisesta tulee pitkäjänteisempää.

Lue myös: Liikunta ja vähäkalorinen ruokavalio – tehokkain tapa laihtua

1. Täydellinen kieltäytyminen

Jonkin ruuan täydellinen kieltäminen. Kaikilla meistä on se yksi lempiruoka, josta emme voi pysyä erossa. Olkoonpa se sitten sipsit tai suklaa, ei kannata sitä itseltään kieltää kokonaan. Nauti siitä harvoin, mutta tunteella.

2. Unenpuute

Unenpuute altistaa ylensyönnille. Jos liian vähäinen nukkuminen ei johdu unihäiriöistä tai nukahtamiseen / heräilyyn liittyvistä ongelista, asia on suhteellisen helppo korjata.

3. Nälkädieetti

Jos mekkoon pitää mahtua kahden viikon päästä ja sen aikaa syödäänkin pelkkää sitruunamehua ja raejuustoa, lihot menettämäsi kilot takaisin heti juhlien jälkeen. Miksikö? Koska nälkädieetit hidastavat aineenvaihduntaa. Siitäkin tietää, että dieetti ei sinulle sovi, jos nälkä on jatkuvaa ja pahimmillaan aiheuttaa huimausta.

4. Alkoholi

Jatkuva alkoholin nauttiminen. Alkoholi itsessään sisältää runsaasti kaloreita, eikä pikku hiprakassa haettu pitsa ole sekään terveellinen yöpala. Kohtuus kannattaa muistaa myös alkoholin käytössä.

5. Syömättömyys

Ruokailujen väliin jättäminen. Jos hyppäät yhden ruokailun yli, on tuloksena todennäköisesti ylensyönti seuraavalla aterialla.

6. Rasvattomat tuotteet

Rasvattomien tuotteiden ostaminen. Kannattaa muistaa, että rasva ei itsessään ole epäterveellistä, vaan sen liikakulutus. Pelkästään rasvattomien tuotteiden syöminen eivät tee yhtä kylläiseksi, mikä saa haluamaan lisää.

Lähde: Women’s Health

Lue lisää:

Vain kolme asiaa – ja pääset eroon liikakiloista

Laihduttajan ruokavalio – esimerkkiviikko

Kuitupitoinen ruoka auttaa laihduttajaa – lue mitä kannattaa syödä!

Julkaistu: 26.3.2015