Terve.fi

Eroon tupakasta – 9 parasta vinkkiä

Eroon tupakasta – 9 parasta vinkkiä
Tupakoinnin lopettaminen on haastavaa, ja siihen voi tarvita apua sekä nikotiinivalmisteista että läheisten tuesta. Jos olet päättänyt lopettaa, kokeile näitä hyödyllisiä vinkkejä.
Julkaistu: 1.1.2015
Jokainen, joka on joskus yrittänyt lopettaa tupakoinnin, tietää, kuinka vaikeaa se voi olla. Lopettamiseen liittyy monenlaisia haasteita, ja itselleen kannattaakin selvittää, miksi haluaa lopettaa ja mikä keino on itselle paras.
Alle on listattu WebMD.comin mielestä yhdeksän parasta keinoa päästä eroon tupakoinnista.

1. Tiedä, miksi haluat lopettaa

Tupakoinnin lopettamiseen voi tarvita vahvan, henkilökohtaisen syyn. Ehkä haluat suojella perhettäsi passiiviselta tupakoinnilta tai keuhkosyövän mahdollisuus pelottaa sinua. Saatat myös haluta näyttää nuoremmalta. Valitse syy, joka on voimakkaampi kuin halu sytyttää uusi tupakka.

2. Älä lopeta kylmiltään

Saattaa olla houkuttelevaa vain heittää tupakat roskiin ja julistaa, että lopetat nyt. Kylmiltään lopettaminen ei ole kuitenkaan helppoa. Noin 95 prosenttia niistä, jotka yrittävät lopettaa ilman apua, päätyvät polttamaan taas. Syynä on se, että nikotiini on koukuttava aine. Aivot tottuvat saamaan nikotiinia ja himoitsevat sitä. Aineen puuttuessa syntyvät nikotiiniriippuvuuden oireet.

3. Kokeile nikotiinituotteita

Nikotiiniriippuvuus voi tehdä olon turhautuneeksi, masentuneeksi, levottomaksi tai ärtyneeksi. Yhden henkosen himo voi olla ylivoimainen. Nikotiinivalmisteet, kuten purukumi tai laastari, voivat vähentää näitä tunteita. Tutkimusten mukaan nikotiinivalmisteet voivat tuplata mahdollisuuden onnistua lopettamisessa.

4. Älä lopeta yksin

Kerro ystäville, perheelle ja työkavereille, että aiot lopettaa. Heidän rohkaisunsa voi olla ratkaisevaa. Voit myös liittyä tukiryhmään tai keskustella asiantuntijan kanssa.

5. Hallitse stressiä

Yksi syy tupakointiin on sen rentouttava vaikutus. Kun lopetat, tarvitset toisen keinon stressin kanssa selviytymiseen. Kokeile säännöllisiä hierontoja, rentouttavan musiikin kuuntelua tai joogaa. Jos mahdollista, vältä stressaavia tilanteita ensimmäisten lopettamista seuraavien viikkojen aikana.

6. Vältä alkoholia ja muita laukaisijoita

Tietyt aktiviteetit voivat laukaista halun tupakoida. Alkoholi on näistä yleisin, joten yritä juoda vähemmän, kun haluat lopettaa. Jos huomaat kahvin laukaisevan tupakoinninhimosi, vaihda se teehen muutamaksi viikoksi.

7. Yritä uudestaan ja uudestaan

Sortuminen on hyvin yleistä, ja monet tupakoivat yrittävät useaan otteeseen, ennen kuin onnistuvat. Tarkastele, mitkä syyt saavat sinut sortumaan ja yritä uudelleen. Kun olet päättänyt yrittää taas, aseta itsellesi lopettamispäivä seuraavan kuukauden sisällä.

8. Syö hedelmiä ja vihanneksia

Älä yritä laihduttaa lopettamisen aikana. Jos kiellät itseltäsi liikaa, sorrut todennäköisemmin. Keskity sen sijaan syömään enemmän hedelmiä, vihanneksia ja vähärasvaisia maitotuotteita. Tutkimuksen mukaan nämä ruoat saavat tupakan maistumaan kamalalta. Tämä estää sinua sortumasta ja saat samalla tauteja vastaan taistelevia ravintoaineita.

9. Valitse palkintosi

Valtavien terveyshyötyjen lisäksi yksi tupakoinnin lopettamisen etu on säästetty raha. Palkitse itsesi käyttämällä osa tästä rahasta johonkin hauskaan.
Lähde: WebMD.com
Lue lisää:
7 kommenttia