Terve.fi

Miten alkoholi sopii joulun ajan laihduttajalle? Asiantuntija vastaa

3

Alkoholin sisältämät kalorit voivat helposti tuhota muuten toimivan ruokavalion. Näin ei kuitenkaan välttämättä tarvitse olla. Laihdutusasiantuntija ja lääkäri kertoo, miten alkoholin osalta voi tehdä viisaitakin päätöksiä.

Lomakaudella juhlat ja niihin kuuluva herkuttelu ja alkoholin nauttiminen muuttuvat arkipäiväiseksi. Alkoholin sisältämät kalorit voivatkin helposti tuhota muuten toimivan ruokavalion.

Näin ei kuitenkaan välttämättä tarvitse olla. Laihdutusasiantuntija ja lääkäri Caroline Cedequist kertoo WebMD.comille, miten alkoholin osalta voi tehdä viisaitakin päätöksiä.

Miten alkoholi vaikuttaa ravintosuunnitelmaan?

– Alkoholi vaikuttaa monin eri tavoin. Jo vähäinenkin juominen vähentää estoja, mikä puolestaan voi altistaa houkutuksille helpommin. Yhtäkkiä jälkiruoka vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta kuin tietyn ruokavalion ja kalorimäärän noudattaminen, Cedequist kertoo.

– Tiedämme myös, että alkoholi häiritsee unta. Se johtuu siitä, että alkoholi alentaa verensokeria, mikä puolestaan aiheuttaa heräilyä aamuöisin. Huonot tai lyhyet yöunet voivat vaikuttaa seuraavan päivän syöpöttelyyn. Väsyneenä tulee syötyä energiavajeeseen.

– Ihmisten on vaikea ymmärtää nestemäisiä kaloreita. Cocktailit ja drinkit saattavat sisältää helposti 300-400 kilokaloria, jotkut jopa 700. Ruoan määrää ei kuitenkaan osata vähentää, vaikka juomat itsessään sisältäisivät normaalin ruoka-annoksen verran kaloreita. Siksi juomien kalorit ovat niin salakavalia.

Jotkut uskovat, että kalori on kalori. Ovatko alkoholien kalorit erilaisia? Pitäisikö niihin suhtautua toisin kuin ruoan sisältämiin kaloreihin?

– Kalori on kalori, nautti sen sitten missä muodossa hyvänsä. Teoriassa paino putoaa kaikilta, jos kalorien saantia laskee tietylle tasolle. Käytännössä se ei kuitenkaan läheskään aina toimi ja se johtuu nimenomaan siitä, missä muodossa kalorit on nauttinut.

Cedequist antaa esimerkin. Jos henkilö syö 1 000 kaloria päivässä, hänen pitäisi laihtua. Jos nämä 1 000 kaloria tulevat vaikka kekseistä, henkilö kuitenkin harvemmin laihtuu. Keksit sisältävät hurjasti sokeria, joka itse asiassa lisää ruokahalua.

Vaikka olisimme päättäneet päivittäiseksi kalorirajaksemme 1 000 kaloria, on siinä erittäin vaikea pysyä, jos syö ravintoarvoltaan huonoa ruokaa. Lopulta päädymme syömään 1 000 kaloria sisältävien keksien lisäksi vielä reilusti muutakin, eikä paino varmasti pysy aisoissa.

– Alkoholi puolestaan ei ole ruokaa laisinkaan. Se on myrkky, joka saa maksan hyrräämään vauhdilla, jotta se saa pilkottua ja poistettua haitallisen aineen elimistöstä.

Cederquistin asiakkaat kertovat laskevansa jokaisen suuhunsa laittamansa kalorin, myös juomista, mutta paino ei siltikään putoa.

– Jos iso osa päivittäin nautituista kaloreista on vailla ravintoaineita, joutuu keho stressitilaan. Tällöin laihtuminen on todella vaikeaa, ja keho tarrautuu viimeisilläkin voimillaan jokaiseen ravintoaineeseen.

Miten alkoholi vaikuttaa aineenvaihduntaan? Lisääkö se nälkää?

– Alkoholi voi todellakin lisätä nälän tunnetta, sillä se heilauttelee verensokerin tasoja ja aiheuttaa uniongelmia. Ja väsyneenä nälättää enemmän, Cederquist muistuttaa.

Kohtuukäytöllä moisia ongelmia ei ole, mutta moni ei tunnu käsittävän, millaista on alkoholin kohtuukäyttö.

Naisilla kohtuukäytön raja on viisi annosta viikossa, miehillä seitsemän. Riskirajoilla ollaan, kun alkoholia kuluu naisella 16 annosta viikoittain, miehellä 24.

– Vastaanotollani käy paljon naisia, jotka kertovat juovansa pari lasillista viiniä illassa. Heidän mielestään se on kohtuukäyttöä. Minun tehtäväni on huomauttaa, että he juovat 14 annosta viikossa, lähes kolme kertaa enemmän kuin suositellaan.

Kuinka alkoholi sovitetaan juhlapyhien ruokavalioon kohtuudella?

– Kuten sanottua, tärkeintä on ymmärtää kohtuus, Cederquist muistuttaa.

– On syytä päättää jo etukäteen, kuinka monta annosta aikoo illan aikana juoda. Jos tiedät, että pystyt ongelmitta juomaan yhden annoksen ja lopettamaan siihen, voit huoletta nauttia alkoholia useampana päivänä viikossa.

Jos taas tiedät, että alkuun päästyäsi on vaikea lopettaa, kannattaa juomiskertoja rajoittaa vain yhteen viikossa. Näin käyttö ei riistäydy käsistä.

Ovatko jotkin alkoholijuomat terveydestään tarkalle parempia kuin toiset?

– Jotkut potilaani kertovat, että he eivät pidä vodkasta, mutta juovat sitä silti, koska siinä on vähemmän sokeria kuin viinissä. Minusta se on täysin naurettavaa, Cederquist puuskahtaa.

Kalorimäärissä on toki eroja, mutta vodkadrinkit miksereineen voivat kivuta kaloreissaan jopa aterian tasolle, joten vodkalla läträäminenkään ei ole mikään viisas vaihtoehto.

– Alkoholi ei missään muodossa ole mitään terveysruokaa. Kannattaa ennemmin juoda lasillinen sellaista, mistä nauttii, ja juoda seuraavaksi vaikka lasillinen maustettua kivennäisvettä.

Millä pikavinkeillä voi hallita juomistaan juhlapyhinä?

– Mieti ennen kuin lähdet juhlimaan, varsinkin, jos tarkkailet tosissasi painoasi. Onko se todella sen arvoista?

– Joulun aikana tärkeintä on olla yhdessä. Hyvä ruoka ja juoma ovat toissijaisia asioita. Se kannattaa pitää mielessä.

Onko olemassa terveellistä juomatapaa?

– On kyllä, kohtuukäyttö. Suosittelen puolet ja puolet -sääntöä; jokaisen alkoholiannoksen jälkeen juo lasillinen jotain alkoholitonta.

– Kaikki on kiinni mielen lujuudesta. Alkoholissa on kaloreita, mutta se ei ole ruokaa. Se on erikoisuus, jota myös pitäisi käyttää samaan tapaan eli erikoistilaisuuksissa, ei jatkuvasti, Cederquist ehdottaa.

Lähde: WebMD.com

Lue myös:

Alkoholin käyttö huipussaan joulukuussa – Varo alkoholimyrkytystä ja tunnista oireet!

Joulu on lasten juhla – ole siis selvin päin!

Parhaimpien jouluherkkujen kalorimäärät tarkastelussa

Julkaistu: 25.12.2014