Terve.fi

Vaihda luomukahviin ja hellit terveyttäsi

1

Luomukahvin juomisesta on hyötyä sekä omalle terveydelle että ympäristölle.

Luomukahvissa ei ole kemiallisten tuholaismyrkkyjen tai lannoitteiden jäämiä, jotka saattavat aiheuttaa monenlaisia sairauksia, kuten syöpää. Kahvin sisältämät antioksidantit edistävät terveyttä.

Vaihtamalla tavallisen kahvin luomukahviin voit vähentää kroonisten tautien riskiäsi, pidentää elinaikaasi sekä suojella ympäristöä.

Luomukahvin viljelyyn ei ole käytetty kemiallisia tuholaismyrkkyjä tai lannoitteita, ja luomukahvin viljelijät pyrkivät minimoimaan sekä työntekijöihin että ympäristöön kohdistuvia viljelyn sivuvaikutuksia. Näin kertoo SF Gaten Healthy Eating -sivu, jolla perustellaan, miksi kahvinjuojien kannattaisi vaihtaa kahvinsa luomuun.

Luomutuote

Suomessa luomutuotteiden valmistusta, kuljetusta ja myyntiä valvoo Evira. Periaatteena on tuottaa tuotetta, joiden valmistumenetelmistä ei ole haittaa ympäristölle eikä ihmisten, kasvien tai eläinten terveydelle ja hyvinvoinnille.

Luomutuotteiden terveyshyödyt

Luomutuotteet saattavat maksaa hiukan muita tuotteita enemmän, mutta kalliimpaa hintaa kannattaa ajatella sijoituksena omaan terveyteen. Perinteisessä kahvissa kun saattaa olla jäämiä synteettisistä kemiallisista lannoitteista ja tuholaismyrkyistä. Nämä jäämät voivat aiheuttaa syöpää, hermoston häiriöitä, hormoniepätasapainoa, tai ihon ja silmien ärsytystä.

Kun vaihdat luomukahviin, et joudu kärsimään kemiallisten aineiden sivuvaikutuksista.

Kahvin terveyshyödyt

Riippumatta siitä, onko kahvi tuotettu luomuna tai perinteisillä menetelmillä, sillä on mahdollisia terveysvaikutuksia sen sisältämien antioksidanttien takia.

Plant Foods for Human Nutrition -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että kahvin antioksidantit vähentävät kehon stressiä ja alentavat siksi esimerkiksi syövän ja tulehdusten riskiä.

Journal of Nutrition and Metabolism -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa taas kerrotaan kahvin voivan ehkäistä diabetesta, koska se alentaa verensokeriarvoja aterian jälkeen.

Lähteet: Evira ja SF Gate Healthy Eating

Julkaistu: 9.11.2014