Terve.fi

Tämän vuoksi treeniohjelmasi ei toimi


Kuntosali ja treeniohjelma: Kaikilla on omat motivaationsa salilla käymiseen. Useimmat, varsinkin naisista, haluavat kiinteytyä tai pudottaa painoa. Mikä neuvoksi, kun tuloksia ei tule?

Kaikilla on omat motivaationsa salilla käymiseen. Useimmat, varsinkin naisista, haluavat kiinteytyä tai pudottaa painoa. Mikä neuvoksi, kun tuloksia ei tule? Health.com listasi muutamia tekijöitä, jotka vievät tehon harjoittelustasi.

1. Teet aina samaa

Jos teet aina samat liikkeet samoilla painoilla jokaisella salikerralla, lihakset eivät kehity. Vaihda liikkeitä ja lisää painoja, jos sarjat tuntuvat helpommalta.

2. Et liiku loppupäivän aikana lainkaan

Vaikka rehkit salilla, kannattaa muistaa myös hyötyliikunta, sillä se auttaa sinua pääsemään tavoitteeseesi nopeammin. Pyöräile töihin tai käytä portaita hissin sijaan.

3. Ruoka

Annat itsellesi luvan syödä liikaa. Kovan treenin jälkeen on helppo sortua hiilihydraattipitoisen ruoan ääressä, mutta kiusausta kannattaa vastustaa. Kannattaa muistaa, että painonpudotus syntyy pääasiassa syömällä oikein.

4. Tuhlaat aikaa

Vaikka sait ahterisi raahattua salille, ei se tarkoita vielä mitään. Jos olet siellä tunnin ja lähinnä notkut laitteissa, koko käynti on turha. Kannattaa mennä salille kaverin kanssa, jotta saatte motivoitua toisianne.

5. Palautuminen

Et palaudu. Elimistö tarvitsee treenin lisäksi myös palautumisen, joten ei kannata rehkiä liikaa. Liika treeni synnyttää maitohappoja ja adenosiinitrifosfaatteja, jotka aiheuttavat kipua ja arkuutta. Se on merkki siitä, että tahtia kannattaisi höllentää.

6. Syke

Et tiedä, paljonko sykkeesi kannattaisi olla treenin aikana. Pelkästään hien määrä ei ole tehokkaan treenin mitta. Ota selvää, mikä on sinulle paras treenisyke ja hanki sykemittari.

7. Treenaat vain yhdellä osa-alueella

Salilla pitää treenata muutakin kuin maksimia. Muista myös kuntoharjoittelu ja lenkkeily.

8. Treenaaminen ei ole hauskaa

Jos treenimotivaatiota ei ole ja salilla käynti tuntuu työltä, vaihda sali vaikkapa johonkin joukkuepeliin, kuten sählyyn tai jalkapalloon. Käy pelaamassa kavereiden kanssa ja saa motivaatiosi takaisin.

9. Muista positiivinen asenne

Säännöllinen liikunta vaatii pitkää pinnaa ja stressitöntä ympäristöä, joten yritä unohtaa salilla kaikki muu ja keskity saamaan tuloksia.

Lähde: Health.com

Julkaistu: 1.9.2014