Terve.fi

Lievitä päänsärkyä näillä ruoilla – 5 vinkkiä

Lievitä päänsärkyä näillä ruoilla – 5 vinkkiä
Julkaistu: 3.3.2014

Mutta jos tietyistä ruoista voi olla haittaa, voisiko joistakin ruoista olla myös apua? Tätä puoltavat todisteet eivät ole vielä kovin vakuuttavia, mutta on olemassa muutamia lupaavia säryn helpottajia. Huffington Post listasi nämä viisi ruokaa, jotka eivät ehkä poista päänsärkyä kokonaan, mutta saattavat ehkäistä sitä jonkin verran.

1. Pinaatti

Pinaatin syömiseen ei pitäisi tarvita lisää vakuuttavia syitä, mutta tässä silti yksi: pinaatissa on runsaasti riboflaviiniksi kutsuttua B-vitamiinia, joka on yhdistetty migreenin ehkäisemiseen.

2. Rasvainen kala

Rasvaisen kalan sisältämillä omega-3-rasvahapoilla on tulehdusta ehkäiseviä ominaisuuksia, jotka voivat vähentää kroonisen päänsäryn kipua.

3. Vesimeloni

Jos päänsärky johtuu nestehukasta, veden juominen on luultavasti ensimmäinen mieleen tuleva ajatus. Apua voi kuitenkin olla myös ruoista, joissa on runsaasti vettä, kuten vesimeloneissa ja kurkuissa. Vesimelonissa on myös tarpeellisia mineraaleja, kuten magnesiumia ja kaliumia, joita kehosta katoaa nestehukan myötä.

4. Peruna

Banaani on tunnettu kaliumin lähde, mutta keskikokoisessa uuniperunassa (kuorineen) on noin 926 milligrammaa kaliumia, mikä on yli kaksinkertainen määrä banaaniin verrattuna.

5. Kofeiini

Kunhan kofeiinin määrä ei mene överiksi, siitä voi olla jopa apua päänsärkyyn. Jotkut päänsärkylääkkeetkin sisältävät pienen annoksen kofeiinia, koska se auttaa lääkettä imeytymään paremmin.

Kofeiiniin ei kuitenkaan kannata jäädä koukkuun, koska seurauksena voi olla vieroituisoirepäänsärkyä. Tämä tapahtuu yleensä silloin, jos saa päivittäin yli 500 milligrammaa kofeiinia, mikä tarkoittaa noin viittä kupillista kahvia.

Lue myös:

Kommentoi »