Terve.fi

Meditaatio vähentää masennusta ja ahdistusta – voi lievittää myös kipuja



Lähes viidenkymmenen tutkimuksen ja 3 500 potilaan yhteisanalyysi osoittaa erilaisten mindfulness-meditaatiomenetelmien vähentävän ainakin masennusoireita, ahdistuneisuutta ja kipuja. Ne voivat myös poistaa stressiä ja parantaa elämänlaatua yleisemmin, tulokset osoittavat.

Mindfulness-menetelmiä käytetään etenkin kognitiivisen psykoterapian piirissä.

Meditaation hyödyt näkyvät tulosten perusteella noin 8 kuukauden harjoittelun jälkeen, mutta osaa potilaista ne auttavat jo 3–6 kuukaudessa. Tällöin vaikutukset ovat kuitenkin pienempiä.

Ohjatut meditaatioharjoitukset saattavat lisäksi parantaa tarkkaavaisuutta, unta ja mielialaa sekä auttaa painonhallinnassa ja päihdevieroituksessa, mutta tältä osin tutkimusnäyttö on hyvin niukkaa. Tutkimukset eivät myöskään osoita meditaation olevan tehokkaampaa kuin esimerkiksi liikunnan, lääkkeiden tai terapioiden.

Tutkimus julkaistiin lääketieteellisessä JAMA Internal Medicine -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

Lähde: JAMA Internal Medicine 2013

Copyright Duodecim 2013

Lue myös:

Näin jokainen voi oppia meditoimaan!

Zen-meditaatio auttaa kivun hallinnassa

Näin tuot meditaation arkeesi

Julkaistu: 13.1.2014