Terve.fi

Meditaatio vähentää masennusta ja ahdistusta – voi lievittää myös kipuja

Meditaatio vähentää masennusta ja ahdistusta – voi lievittää myös kipuja
Julkaistu: 13.1.2014
Lähes viidenkymmenen tutkimuksen ja 3 500 potilaan yhteisanalyysi osoittaa erilaisten mindfulness-meditaatiomenetelmien vähentävän ainakin masennusoireita, ahdistuneisuutta ja kipuja. Ne voivat myös poistaa stressiä ja parantaa elämänlaatua yleisemmin, tulokset osoittavat.
Mindfulness-menetelmiä käytetään etenkin kognitiivisen psykoterapian piirissä.
Meditaation hyödyt näkyvät tulosten perusteella noin 8 kuukauden harjoittelun jälkeen, mutta osaa potilaista ne auttavat jo 3–6 kuukaudessa. Tällöin vaikutukset ovat kuitenkin pienempiä.
Ohjatut meditaatioharjoitukset saattavat lisäksi parantaa tarkkaavaisuutta, unta ja mielialaa sekä auttaa painonhallinnassa ja päihdevieroituksessa, mutta tältä osin tutkimusnäyttö on hyvin niukkaa. Tutkimukset eivät myöskään osoita meditaation olevan tehokkaampaa kuin esimerkiksi liikunnan, lääkkeiden tai terapioiden.
Tutkimus julkaistiin lääketieteellisessä JAMA Internal Medicine -lehdessä.
Uutispalvelu Duodecim
Copyright Duodecim 2013
Lue myös:
Kommentoi »