Terve.fi

Syömisen säännöt

Syömisen säännöt
Tässä artikkelissa on muutamia pikku neuvoja asiantuntijoilta, jotka auttoivat hallitusta uusien ruokavalio-ohjeiden luomisessa
Julkaistu: 2.1.2014

Joka viides vuosi Yhdysvaltain hallitus julkaisee uuden ruokavalio ohjeistuksen (Dietary Guidelines). Uusin ohjeistus julkaistiin joulukuussa 2010. Sen mukana julkaistiin myös kuvallinen tuotos (ennen se on ollut pyramidi), jonka tarkoituksena on ilmaista sisältö näppärästi yleisölle. Useimmat yhdysvaltalaiset ovat juuri ja juuri tietoisia ohjeistuksesta, mutta se ei takoita, etteikö niistä olisi mitään hyötyä. Niiden mukaan laaditaan säädökset kouluruokailulle, ruoka-apuseteleille ja muille hallituksen ruokaohjelmille. Hallituksen virallisena ohjeena ne vaikuttavat myös ravintotutkimuksissa ja erilaisiin päätöksiin.

Historiallisesti ruokateollisuus ja maataloudelliset mielenkiinnon kohteet ovat polkeneet jalkoihinsa tieteellisen kehityksen ohjeistuksen laadinnassa. Walter C. Willett Harvard School of Public Healthin ravintotieteen laitoksen johtaja ja Harvard Health Letterin toimituksellisen johtokunnan jäsen oli mukana ryhmässä joka tapasi Valkoisen talon ja muun hallituksen päättäjiä tänä kesänä. Hän on varovaisen optimistinen siitä, että tiede ja kansanterveys tällä kertaa voittavat.

Tässä on muutama kohta raportista, jotka pistivät silmiimme:

Siivoa myrkyllinen ruokaympäristö

Ravinto-ohjeet yleensä keskittyvät yksilöihin, mutta asiantuntijakomitea laittaa enemmän painoarva ruokaympäristölle – taloudellisille ja sosiaalisille voimille, jotka muokkaavat ruoka-ainevalintojamme. Raportti mainitsee tutkimukset, joiden mukaan ylipaino on yhteydessä lähiympäristössä olevien pikaruokaloiden ja elintarvikekioskien määrään. Ehdotus: paikallinen kaupunkisuunnittelu poistaisi pikaruokalat koulujen lähistöiltä. 

SoFAS pois

Liian runsaat kalorit voivat olla syy yhdysvaltalaisten liikalihavuuteen, mutta jotkut ruoat ovat syyllisempiä tähän kuin toiset. Asiantuntijakomitea eritteli kovien rasvojen ja lisättyjen sokerien (eng. solid fats and added sugars, = SoFAS) olevan syyllisiä, pienien (jopa olemattomien) ravintoarvojensa takia. Kovat rasvat ovat kiinteitä huoneen lämmössä (toisin kuin öljy, joka on nestemäistä). Ruokia, joissa on paljon kovia rasvoja, ovat esimerkiksi voi, kiinteä margariini, monet juustot, jäätelö, hyvin marmoroituneet lihat ja monet leivonnaiset. Lisätyt sokerit ovat juuri sitä miltä kuulostaakin, eikä niihin lueta sokereita joita luonnollisesti esiintyy maidossa, hedelmissä ja kasviksissa.

Syyllistä limsaa, tavallaan

Asiantuntijakomitea esitti sokeroitujen virvoitusjuomien yhteyden lapsuuden liikalihavuuteen olevan erittäin vahva. Yhteys aikuisten liikalihavuuteen oli pieni tai kohtuullinen.   

Älä innostu liikaa vitamiineista, paitsi D:stä

Monet jokseenkin terveet yhdysvaltalaiset, jotka syövät jokseenkin hyvin, saavat tarpeeksi tarvitsemiaan vitamiineja, kuten A- ja E-vitamiinia. Yhdysvaltalaiset saavat sen verran hyvin vitamiineja, että asiantuntijoiden mielestä multivitamiinitabletin ottaminen ”tuskin toisi terveysvaikutuksia terveille yhdysvaltalaisille”. Komitea ei syventynyt D-vitamiiniin, koska Lääketieteen instituutin on määrä julkaista kokonainen raportti aiheesta ennen tämän vuoden loppua. Monet ravintoasiantuntijat ovat sitä mieltä, etteivät yhdysvaltalaiset saa tarpeeksi D-vitamiinia.

Kolme lasia maitoa?

Komitea nosti hattua maidolle, koska se tarjoaa juojalleen kalsiumia ja mahdollisesti laskee sydän- ja verisuonitautien, korkean verenpaineen ja diabeteksen riskiä. Suositus: Yli 9-vuotiaita tulisi kannustaa juomaan kolme lasillista maitoa päivässä. Willett on vahvasti eri mieltä ja kertoi tämän myös komitealle kirjeessä, jonka oli allekirjoittanut myös kolme hänen kollegaansa Harvard School of Public Healthistä. Hänen mielestään lasillinen rasvatonta tai vähärasvaista maitoa yhdistetynä muista lähteistä saatuun kalsiumiin olisi tarpeeksi täyttämään yhdysvaltalaisen päivittäisen kalsiumin saannin (700mg/päivä). Liika kalsiumin saanti on yhdistetty kuolemaan johtavan eturauhassyövän riskiin.

Ei niin paljon natriumia

American Heart Associationin ohjeita mukaillen komitea suositteli natriumin saannin ylärajan alentamista 2 300 mg:sta päivässä 1 500mg:aan. Tämä vastaa noin ¾ teelusikallista suolaa.

Kananmuna päivässä on ok

Kananmuna sisältää noin 200 milligrammaa kolesterolia, mikä on alle nykyisen päiväsuosituksen (300mg/päivä). Tämä suositus tulee tuskin muuttumaan vuoden 2010 ravinto ohjeistuksessa. Kolesterolilla näyttää olevan suurempi vaikutus diabeetikoiden riskiin sairastua sydän – ja verisuonitauteihin, joten heille suositus on 200 milligrammaa päivässä, ja heidän kannattaisi syödä kananmunia harvemmin. 

Suklaalle kyllä

Vaikka suklaa onkin korkeakalorista, tumma suklaa ja kaakao saivat asiantuntijakomitealta hyväksynnän, koska ne saattavat vähentää sydän- ja verisuonitauteja. Osasyynä suklaan saamaan hyväksyntään on komitean kanta steariinihappoon (oktadekaanihappo), joka on yleisin suklaan rasvoista. Steariinihappo on tyydyttynyt rasva, mutta komitean mukaan tutkimukset ovat osoittaneet, ettei sitä saisi pitää kolesterolia lisäävänä rasvana kuten muita tyydyttyneitä rasvoja.       

Lähde: Harvard Health Letter, joulukuu 2010.

Kommentoi »