Kauneus & Terveys

7 vinkkiä kasvisten lisäämiseen


Haluatko syödä puoli kiloa kasviksia päivässä? Lisää määrää näillä vinkeillä!
Kuvat Sanna Peurakoski

1. SYÖ KASVIKSIA ERI MUODOSSA

Moni mieltää kasvisten syönnin tomaatti-kurkku­salaatiksi tai juuresraasteeksi. Kasviksia voi valmistaa monella tavalla: hauduttaa, paistaa, keittää, soseuttaa smoot­hieen tai mehustaa.

2. INNOSTU UUSISTA LAJIKKEISTA

Etsi kauppojen hedelmä- ja vihannesosastolla uusia kasviksia. Ehkä jokin toisenlainen tomaatti- tai retiisilaji maistuu sinulle tavallista paremmin?

3. LAITA KASVIKSET PAKKASEEN

Kasvispakasteista saat nopeasti­ lisäkkeen ruoalle – eikä tarvitse pilkkoa!

4. SYÖ SALAATTILOUNAS

Vaihda toinen päivän pääaterioista salaattiin. Kaupan annospakkauskin käy. Tarkista, että siinä on paljon kasviksia, eikä pääraaka-aine ole rasvainen juusto. Lisää ruokaisuutta esimerkiksi ruisleivällä ja hiilihydraattipitoisilla lisukkeilla.

5. SURAUTA SMOOTHIE

Niihin voi laittaa myös itselle vieraita­ kasviksia. Testaa yhdistelmiä rohkeasti. Kokeile vaikka pinaatinlehtiä ja parsa­kaalia.

6. MAUSTA OIKEIN

Kasvis­ruokien maustamista kannattaa harjoitella. Kokeile suolan ja pippurin lisäksi itämaisia mausteita ja chiliä. Lorauta päälle oliiviöljyä.

7. PIILOTA KASVIKSIA RUOKAAN

Lisää erilaisia vihanneksia tuttuihin ruokiin. Kokeile vaikka porkkanaraastetta lihapulla­taikinaan tai pakastettua kukkakaalia pastakastikkeeseen.

Lue myös:

8 herkullista smoothieta marjoista

Juustokuminalla maustettu kukkakaaliohratto

10+1 yrttivinkkiäMiksi värikkäiden kasvisten syöminen kannattaa?

Julkaistu: 28.4.2017