Terve.fi

Gluteeniton dieetti - älä tule tänne

Gluteeniton dieetti - älä tule tänne
Gluteenin välttäminen nostaa dieettinä suosiotaan. Onko siinä järkeä?

Maailmalla liikkuu monenlaisia dieettejä, ja jotkut niistä rantautuvat myös Suomeen. Dieeteille on tyypillistä välttämisperiaate: milloin kielletään perunan, milloin sokerin syönti. Oletko nykyään sitä, mitä jätät syömättä? Olemmeko johdateltavissa?

Uusin maailmalta tuleva dieettivillitys on gluteenin välttäminen. Gluteeni on vehnän, rukiin ja ohran sisältämä proteiini, jonka välttämisen sanotaan hoitavan vatsavaivoja, laihduttavan ja poistavan väsymystä.

Täysjyvävilja on erittäin tärkeä ravintoaineiden lähde, sillä se on ravintosisällöltään runsaampi kuin yksittäiset, perinteiset ravintoaineet yhteensä. Ruis, ohra, kaura ja täysjyvävehnä sisältävät lukuisia terveydelle hyödyllisiä aineita, kuten flavonoideja ja muita bioaktiivisia yhdisteitä, joita ei voi korvata ravintolisillä, kuten esimerkiksi rautaa tai foolihappoa.

On suorastaan sääli, jos kaikkia täysjyväviljan ominaisuuksia ei hyödynnetä terveyden ylläpitämiseen.

Uutuus viehättää, mutta vanhassa vara parempi

Uutuudenviehätys on usein syynä erilaisiin uutuusdieetteihin. Muotidieettien ohjeet ovat lisäksi helpot ja yksinkertaiset: vain paria neuvoa noudattamalla kaikki ongelmat katoavat. Ravitsemusterapeutin ohje on pidempi, koska mitään ei kielletä – tiettyjä erikoisruokavalioita lukuun ottamatta.

Esimerkiksi lautasmalli kaipaa selityksensä aterian koostamisesta, juomavalinnoista sekä suositeltavista leipä- ja rasvalaaduista ateriarytmiä unohtamatta. Terveyttä edistävä ruokavalio on yksilöllinen ja sen voi koostaa tuhansilla eri tavoilla.

Keliaakikot välttävät luonnollisesti gluteenipitoisia viljoja. Myös vilja-allergiaa potevat tekevät yksilölliset valintansa. Niiden, jotka saavat epämiellyttäviä vatsaoireita ruoka-aineista ja joilla voi olla ärtyvän suolen oireyhtymä, kannattaisi tarkistuttaa ruokavalionsa ravitsemusterapeutilla. Kyseessä on erittäin todennäköisesti tila, joka ei johdu gluteenista.

Napsi parhaat palat, vältä valkoista vehnäjauhoa

Jos haluaa pudottaa painoa gluteenittoman dieetin periaatetta noudattaen, suositeltavaa on valkoisen vehnäjauhon välttäminen. Runsas vaalean viljan käyttö on nimittäin yhteydessä painonnousuun.

Muutos on haasteellinen, koska vehnäjauhoa on monissa elintarvikkeissa. Kun vehnäjauhoista tehtyjen makeiden leivonnaisten, valkoisen leivän, pizzojen ja hampurilaisten syöminen vähenee oleellisesti, myös energiansaanti pienenee ja paino laskee. Vehnäjauhon ravintoarvo on heikko, joten menetettävää ei ole.

Terveyttä kannattaa arvostaa, mutta itselleen on turha aiheuttaa ahdistusta uskomalla, että kaikki uutiset ruokien ja ravintoaineiden terveysvaikutuksista ovat ravitsemussuosituksia. Aina voi kuitenkin napsia parhaat palat; esimerkiksi gluteenittomasta dieetistä kannattaa ottaa käyttöön valkoisen vehnäjauhon välttäminen.

Lähde: Huippukuntoon.fi (lopetettu)

Julkaistu: 2.4.2013
Kommentoi »