Terve.fi

5 vinkkiä, joilla maksimoit lapsesi lahjakkuuden

5 vinkkiä, joilla maksimoit lapsesi lahjakkuuden
Julkaistu: 15.10.2008

Lahjakkuudesta on tullut yksi käytetyimmsitä termeistä vanhemmuuden sanastossa. On ehkä syytä heti tähän alkuun todeta, että valitettavasti kyseistä sanaa käytetään kaikken eniten myös väärin, sillä suurin osa lapsista ei ole lahjakkaita. Vaihtelevien arvioiden mukaan vain 2-5 prosenttia lapsista kuuluu lahjakkaiden tähtikaartiin. Näistä vain yhtä sadasta voidaan sanoa hyvin lahjakkaaksi. Lapsinerot, jotka lukevat 2-vuotiaina ja käyvät lukiota 10-vuotiaina, ovat vieläkin harvinaisempia: heitä on vain 1-2 miljoonasta.

Vaikka tarjolla on lasta stimuloivia tekniikoita, opetusvideoita ja opettavia leluja, ei älykkäiden lasten määrä maailmassa ole kasvanut. Lahjakkuutta ei voi rakentaa, se on usein sisäsyntyistä. Kasvava kiinnostus lapsen älykkyyteen kuuluu luonnolliseen tarpeeseemme nähdä lapsemme erityisinä. Se liittyy myös nykypäivän paineisiin siitä, miten vaikeaa hyviin kouluihin on päästä.

Mitä tapahtui keskivertolapsille? Sanasta ”hyvä”, on tullut uusi ”huono”. Miksi tyytyä fiksuun, kun lastaan voi kutsua lahjakkaaksi. Oli lapsesi sitten hyvin edistynyt tai onnellisesti keskiverto, he tarvitsevat lapsuusvuosinaan suunnilleen samoja asioita. Kasvattaaksesi onnellisen ja henkisesti terveen lapsen lue nämä seuraavat viisi vinkkiä:

1. Unohda lahjakkuudesta puhuminen

Lahjakkuudesta on olemassa paljon toiveajattelua sen vuoksi, että sille ei ole olemassa vakiomääritelmää. Laajasti sanoen, lahjakkaalla lapsella on erityiskykyjä tietyllä osa-alueella. Lahjakkuudet on jaoteltu tyypillisesti viiteen eri ryhmään, joita ovat älyllinen, teoreettinen, luova, taiteellinen ja johtajuus. Mitään näistä ei yhdistetä yleensä vauvojen tai taaperoiden toimintaan. Monet vanhemmat eivät aina tunnista lapsensa lahjakkuutta, sillä he odottavat tämän olevan ihmelapsi. Koska lahjakkauus on usein keskittynyt yhdelle alueella älykkyystestien avulla on sitä vaikea arvioida. Lapselle tehdyt älykkyystestit eivät myöskään ole aina luotettavia ennen kouluikää. Paras ajankohta on noin 4-9-vuotiaana.

2. Aloita alkeista

Ensimmäisenä kolmena elinvuotenaan kaikki lapset tarvitsevat turvaa ja läheistä ihmissuhdetta. Sylissä pitäminen, rakastaminen ja perustarpeiden tyydyttäminen ovat kaikki hyvin oleellisia asioita tulevaisuuden oppimiskyvyssä. Kasvavat aivot tarvitsevat stimulaatiota muuttuakseen ja kehittyäkseen. Yksi asia mitä aivot rakastavat on kaikki uusi. Aina kun vauvasi kohtaa uuden lelun, uusia sanoja, pintoja, tuoksuja, naamoja ja paikkoja hän oppii. Sinun ei tarvitse tehdä eritysiesti töitä tämän eteen: kaikki jokapäiväisessä elämässä on uutta vauvalle. Taaperoiässä jotkut lapset kehittyvät huimaa vauhtia ja ylittävät kaikki ikämerkkipaalut samalla, kun toiset etenevät hitaammin. Vaikka oma lapsesi ei kehittyisikään nopeasti asiantuntijat korostavat, että kaikki vauvat, taaperot ja leikki-ikäiset kehittyvät menestyksekkäästi kun heille tarjotaan seuraavat asiat : – Tarjotaan ennustettava elämä, kohtuullisen järjestyksessä olevassa ympäristössä – Sylitellään ja kosketaan usein – Puhutaan tai lauletaan usein – Luetaan usein – Tarjotaan mielenkiintoisia kokemuksia – Annetaan useita mahdollisuuksia oppia leikin kautta.

3. Kaikki lähtee leikistä

Se mitä lahjakas taapero tai leikki-ikäinen EI tarvitse on erityisen hienot älylelut tai älylliset tietokonepelit. Ei ole olemassa todisteita siitä, että tämänkaltainen älyleikkiminen vahvistaisi lapsen älyllistä kapasiteettia. Kun lapsi saa hauskan leikin kautta oppia, tieto jää myös päähän. Neurotieteelliset tutkimukset tukevat tätä teoriaa ja ovat osoittaneet, että mielihyvän vuoksi aivot haluavat toistaa ja muistaa oppimansa. Tämä auttaa ymmärtämään, miksi leikki on lapsille niin tärkeää. Leikin kautta lapsi oppii, kokeilee, korjailee, on luova, käsittelee tunteitaan ja sosiaalisuutta, kehittää kieltään, matemaattisia taitojaan ja näkee maailman uusin silmin. Monet vanhemmat haluavat lastensa osaavan esikoulussa jo osaavan kirjoittaa oman nimensä ja laskevan sataan. Mutta lapsella, joka osaa kaiken tämän saattaa olla ikätovereitaan hankalampaa koulussa, jos hän ei osaa istua paikoillaan ja kuunnella, jakaa ja totella ohjeita. Näitä taitoja opettajat odottavat esikoululaisilla olevan.

4. Virittäydy lapsesi tasolle

Jos lapsesi on hyvin kielellinen, voit tehdä yhteisestä kielestänne hieman monimutkaisemman ja käyttää enemmän adjektiiveja. Kyvyn päälle rakentamista kutsutaan ”rakennustelineeksi”. Tämä tarkoittaa sitä, että antaa lapselle tehtäviä, jotka ovat haastavia, mutta eivät liian vaikeita. Tehtäviä tulisi myös tehdä positiivisin mielin ja kannustaen, jotta lapsi pystyy saavuttamaan seuraavan tason oppimisessaan. Lapsen oppimisen edistäminen ei maksa mitään, sillä lähes kaikessa mitä teette yhdessä piilee oppimista.

5. Ole opas, älä valmentaja

Loppujen lopuksi, se millainen suhde lapsella on vanhempiinsa ja opettajiinsa muokkaa hänen haluaa oppia. Pyri olemaan hellä opastaja äläkä painostava valmentaja. Älä turhaan aja itseäsi väsymyksen partaalle ja ilmoita lastasi joka kurssille ja tunnille, jotta selviäisi missä hän on lahjakas. Sen sijaan mene lapsen ehdoilla ja tarjoa hänelle tilaisuuksia löytää se oikea juttu juuri hänelle. Jos lapsesi pitää dinosauruksista, etsi niistä kertovia kirjoja ja elokuvia tai käykää museossa. Sinun ei tarviste istua ja opettaa lapselle mitään. Kaikkien näiden vinkkien lisäksi on hyvä muistaa ettei pidä keskittyä liikaa tiedollisiin taitoihin. Toki haluat, että lapsesi on myös sinnikäs, empaattinen ja luova. Siispä rentodu. Paras lahja, jonka lapsesi voi saada on aika sinun kanssasi. Lukeminen, laulaminen, leikkiminen ja tanssiminen ovat kaikki hyviä toimintoja. Aiheesta kirjoitti CNN health 27.9.2008 ”Is your kid really gifted? Probably not“.

Lue myös:

Kommentoi »