Terve.fi

15 motivaatiokeinoa liikkumiseen - kuka enää haluaisi jäädä päiväksi istumaan?

15 motivaatiokeinoa liikkumiseen - kuka enää haluaisi jäädä päiväksi istumaan?
Miten tehdä liikunnasta tapa? 15 kohdan motivaatiolista kohti liikunnallisempaa elämää!
Julkaistu: 21.6.2012

1. Muista liikunnan hyödyt elimistölle!

Säännöllinen liikunta vaikuttaa positiivisesti elimistöön, muun muassa vahvistamalla luukudosta, alentamalla verenpainetta, ehkäisemällä tyypin II diabetesta sekä alentamalla sairastumisriskiä tiettyihin syöpämuotoihin.

2. Kiinteydyt, ryhtisi paranee ja vahvistut

Liikunta parantaa rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa ja on hyvä tuki myös painonhallinnassa.

3. Liikunta ja endorfiinit

Liikunta vapauttaa elimistöstä endorfiineja, jotka tuottavat mielihyvää. Liikunnasta saa haasteita, joiden saavuttaminen lisää tyytyväisyyttä.

4. Väsymys

Liikunta on paras keino poistaa väsymystä! Aloitus voi olla vaikeaa, mutta lopussa kiitos seisoo. Ulkoliikunnan tarjoama raitis ilma piristää.

5. Liikunta vahvistaa itsetuntoa ja lujittaa minäkuvaa

Liikunnan mukana tuoma tunne itsensä ja kehonsa hallitsemisesta on tärkeää ja luo tyytyväisyyttä.

6. Aseta tavoitteet itsellesi ja tee niistä näkyviä!

Kerro ystävillesi tavoitteista ja kirjoita ne paperille ylös. Tee myös välitavoitteita, joiden saavuttaminen ilahduttaa.

7. Tee liikunnasta tapa!

Tärkeää on liikunnan säännöllisyys ja toistaminen. Sitä helpottaa, jos mahdollista, liikunnan toteuttaminen tiettyinä päivinä tiettyyn aikaan ja pitämällä näistä ajoista kiinni. Jos yksin liikkuminen ei maistu, pyydä esimerkiksi ystävääsi tai naapuriasi liikkumaan kanssasi.

8. Aika

Useimmiten käsite ”ei ole aikaa” on hoidettavissa pienellä suunnitelmallisuudella. Vuorokaudessa on 24 tuntia, joista noin puolet yhteensä kuluu nukkumiseen sekä työhön. Jos on aikaa istua tietokoneella tai katsella televisiota, niin taatusti sopiva väli löytyy myös liikunnalle.

9. Pidä päiväkirjaa liikkumisestasi

Kirjaa ylös liikuntamuoto ja käytetty aika. Päiväkirjan seuraaminen kannustaa liikkumaan lisää ja siitä on mukava seurata saavutuksia.

10. Ole kärsivällinen itsellesi!

Keskity onnistumisiin, ei epäonnistumisiin. Palkitse itseäsi silloin tällöin pienellä hemmottelulla, esimerkiksi hieronnalla tai pienellä lahjalla.

11. Musiikki

Usein musiikki tempaa mukaansa ja rytmit liikuttavat, joten laita musiikkia soimaan kotona kuntoillessasi tai lenkille lähtiessäsi ja anna rytmien viedä mukanaan.

12. Varusteet

Uusien varusteiden hankinta voi motivoida joitakin ihmisiä liikkumaan. Hyvät lenkkarit on päästävä testaamaan ja uusi pirteän värinen paita innostaa tanssitunnille. Askelmittari ja sykemittari eivät ole välttämättömiä, mutta voi joillekin olla kannustin liikkumaan lähtemiselle.

13. Liikunta voi olla itseilmaisun muoto

Jos olet kokeilunhaluinen, käytä mielikuvitusta ja löydä itsesi mitä erikoisemmista harrastuksista.

14. Hyötyliikunta

Töihin kävelemisen autolla kaasuttamisen sijaan voi nähdä hyötyliikunnan lisäksi myös ekotekona.

15. Nauti

Nauti siitä, että pystyt terveytesi puolesta liikkumaan ja saat liikunnasta elämääsi positiivista sisältöä.

Kommentoi »