Kauneus ja Terveys

Ruokahimot kuriin

TtM, ravitsemusterapeutti

Anette Palssa
Julkaistu: 23.9.2013

Kysymys:

Kärsin ajoittain nukkumisvaikeuksista stressin takia. Väsymys hankaloittaa järkeviä ruokavalintoja, etenkin jos nukun useita öitä tai parikin viikkoa huonosti. Mieleni tekee muun muassa pullaa ja keksejä. Niitä syön iltapäiväkahvilla ja usein lounaan jälkeen.Yleensä minulla on yksi herkkupäivä ja 1–2 kahvileipäpäivää viikossa.Syön tavallista ruokaa väsyneenä joko tavallista enemmän tai sitten se ei maistu ollenkaan. Myös välipalat houkuttavat. Kahvia juon maksimissaan 3–4 mukia päivässä.Miten voisin paremmin taistella leivoshimoa vastaan ja syödä normaalisti myös väsyneenä?

Näytä vastaus

Vastaus:

Väsyneenä mieliteot todella vahvistuvat. Kuvaan asiaa usein niin, että aivot haluaisivat levätä, mutta jos se ei ole mahdollista, syömisellä yritetään nostaa edes hetkeksi vireystilaa. Hiilihydraatit nostavat verensokeria, ja se voi virkistää hetkeksi, kunnes verensokerit taas laskevat. Suosittelen, että pidät huonosti nukutun yön jälkeen ateriarytmisi kunnossa ja syöt säännöllisesti terveellistä ruokaa. Tämä todella auttaa mielitekojen hallitsemisessa. Mitä enemmän syöt makeaa, sitä enemmän verensokeri vaihtelee, mieliteot vahvistuvat ja vireystila huononee.Huolehdi, että jokaisella aterialla on jotain proteiinipitoista (kalaa, kanaa, kananmunaa, maitotaloustuotteita, pähkinöitä tai palkokasveja) ja pyri syömään laadukkaita hiilihydraatteja (kuitupitoisia viljatuotteita, kasviksia, hedelmiä ja marjoja). Vältä jatkuvaa napostelua ja herkkujen syömistä, se vain lisää mielitekoja. Syö hyvä ja riittävä aamupala, lounas ja päivällinen. Proteiinipitoinen iltapäivän välipala on paikallaan. Syö vaikka rahkaa ja marjoja tai jogurttia, pähkinöitä ja siemeniä. Iltapala on myös tarpeen, jos päivällinen on aikaisin. Joskus väsymykseen auttaa, että juo hiukan tavanomaista enemmän, erityisesti viileitä juomia. Jos kärsit stressiperäisestä unettomuudesta, suosittelen, että haet aktiivisesti stressinhallintakeinoja, jolloin voit vaikuttaa todellisiin syihin. Mielitekojen kanssa on haastavaa kamppailla. Pysyvämpää tulosta saat vain vaikuttamalla unettomuuden aiheuttajaan. Uniongelmista kärsivän kannattaa tutustua Arto Pietikäisen Joustava mieli -kirjaan.

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kun lähetät kysymyksen asiantuntijoille, toimitamme ne eteenpäin nimettöminä. Vastauksia julkaistaan Kauneus ja Terveys -lehdessä Klinikka-sivuilla sekä terve.fi:ssä. Kaikkiin kysymyksiin emme valitettavasti voi vastata. Käsittelemme viestiäsi luottamuksellisesti. Poistamme sen 2 kuukautta vastaanottamisen jälkeen. Emme kerää tai säilytä mitään tietoja viestien lähettäjistä.