Terve.fi

Yötön yö ja pitkä kaamos voivat lihottaa

Ympäristön valoisuus ja sen ajankohta vaikuttavat painoon, selviää uudesta japanilaistutkimuksesta.

Ympäristön valoisuus ja sen ajankohta vaikuttavat painoon, selviää uudesta japanilaistutkimuksesta.

Valoisuus vaikuttaa painoon

Pimeässä huoneessa uni tulee monille helpoiten.

Japanilaistutkimuksen mukaan nukkumaan mennessä pimeys onkin valttia, mutta aamun valonsäteistä nauttiminen on aivan yhtä tärkeää.

Seniori-ikäisillä japanilaisilla tehty kaksivuotinen tutkimus nimittäin osoittaa, että liika valoisuus iltaisin ja liika pimeys aamuisin johtaa todennäköisemmin lihomiseen.

Päinvastaisessa tilanteessa laihtuminen on puolestaan todennäköisempää.

Valon määrä vaikuttaa painoon enemmän kuin ruoka ja liikunta?

Kahden vuoden aikana vyötärölihavuus kasvoi valoisassa nukkumaan menevillä ja pimeässä heräävillä.

Nautituilla kaloreilla, liikunnan määrällä eikä nukkumaan menemisen tai heräämisen ajankohdalla ollut merkitystä. On kuitenkin huomattava, että seniorikodeissa asuvat tutkittavat syövät keskimäärin yhtä paljon ja liikkuvat suunnilleen saman verran.

– Ihmisen evoluutio on kehittynyt noudattamaan valoisuuden ja pimeyden vaihteluita. Siksi ei olekaan yllätys, että vuorokausirytmin sotkeminen valoisuuden määrää ja ajankohtaa muuttamalla voi johtaa lihavuusriskin kasvuun, yliopistotutkija Kenji Obayashi kertoo Medscapelle.

Keinovalolle altistuminen pahinta, luonnonvalo hyvästä

Tutkimukseen osallistuneista 1 110 japanilaisseniorista 138 oli keskivartalolihavia ja loput normaalipainoisia.

Suurivyötäröiset altistuivat tutkimuksen alussa matalalle valon intensiteetille aina heräämisestään alkuiltaan asti, minkä jälkeen valon intensiteetti iltaa kohti voimistui.

Kahden vuoden päästä tehdyn tarkastelumittauksen perusteella ne seniorit, jotka iltamyöhäällä altistuivat kohtalaiselle valon intensiteetille, olivat kasvattaneet vyötärön ympärystään.

Sen sijaan aamuvarhaisesta runsaassa päivänvalossa aikaansa viettäneet olivat todennäköisemmin hoikistuneet vyötäröltään.

Painonnousua vastaan voi taistella nautiskelemalla päivisin auringonvalosta mahdollisimman paljon ja välttämällä esimerkiksi television ja älypuhelimien keinovaloa erityisesti iltaisin.

Tutkimukseen osallistuneet olivat keskimäärin 72-vuotiaita. Kaksipäiväinen tutkimus toistettiin samanlaisena hieman alle kaksi vuotta myöhemmin.

Lähteet:

Lue myös:

Julkaistu: 2.9.2016
Kommentoi »