Kauneus & Terveys

Voiko ravintoaineita saada liian paljon?


Liika on liikaa. Ravintoaineiden liikasaanti voi aiheutta haittaoireita.
Kuvat Fotolia

Vaikka ravintoaineita on vaikea saada liikaa, etenkin A-vitamiinin kanssa on hyvä olla tarkkana. Sitä voi saada turhan paljon, jos syö päivittäin reilut 10 grammaa maksaa tai vajaat 100 grammaa maksalaatikkoa.

A-vitamiinin ja fosforin liikasaanti haurastuttaa luita. Fosforia­ on paljon eläinproteiineissa, joten runsas proteiininen ruokavalio voi teoriassa altistaa osteoporoosille.Tummassa suklaassa, soija­tuotteissa ja seesaminsiemenissä on runsaasti kuparia, joka voi aiheuttaa muistihäiriöitä.

Lue myös, mitkä ovat keittiön C-vitamiinipommitSeleeniä saattaa saada turhan paljon, jos syö viisi parapähkinää päivässä. Oireita ovat hiustenlähtö, metallinmaku suussa ja iho-oireet. Jodia taas voi saada liikaa popsimalla kolme grammaa kombu-merilevää.

Runsaasti punaista lihaa, veriruokia ja rautapitoisia viljoja syövä­ voi teoriassa tulla nauttineeksi liian paljon rautaa, mistä seuraa maksa- ja niveloireita.  Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Lue myös:

Tämä on loistava keino saada vitamiineja

Syötkö riittävästi proteiinia?

Julkaistu: 27.5.2015