Terve.fi

Vesi vanhin voitehista – ja herkkua tuunattuna

Vesi vanhin voitehista – ja herkkua tuunattuna
Tavallinen hanavesi on edelleen kiistatta paras janojuoma, mutta janon voi sammuttaa tänä kesänä muullakin tavalla. Kaikkien trendien mukaan ei kuitenkaan kannata lähteä. Janonsammuttajan tärkein kriteeri on tehokas nesteytyskyky.
Julkaistu: 11.6.2017
Suomen hitaasti alkava kesä alkaa viimein antaa itsestään elonmerkkejä. Tavallinen hanavesi on edelleen kiistatta paras janojuoma, mutta janon voi sammuttaa tänä kesänä muullakin tavalla, terveydestä ja trendikkyydestä tinkimättä.
Kaikkien trendien mukaan ei kuitenkaan kannata lähteä. Janonsammuttajan tärkein kriteeri on tehokas nesteytyskyky. Turhien happohyökkäysten ja ylimääräisten kalorien välttäminen on kuitenkin lähes yhtä tärkeää. Esimerkiksi monet mehut ja limsat sisältävät hurjat määrät sekä sokereita että kilokaloreita, jotka ovat uhka niin hampaille kuin lanteillekin.
Maailmalla kaktusvesi on noussut hurjaan suosioon, eikä suotta. Useimmat kaktusvedet eivät sisällä lisättyjä sokereita tai lisäaineita, joten ne hoitavat tehokkaasti nesteytyksen kiusaamatta muuta kehoa turhaan.
Kesällä aurinko puskee meille D-vitamiiniaan, mutta lisätehon tarpeessa voi kääntyä myös erilaisten tuunattujen vesien puoleen. Mineralisoitua vettä saa helposti sujauttamalla magnesiumhiutaleita veteen ja vitamiinivajeessa B12- ja D-vitamiinisuihkeet tai -tipat ovat paikallaan. Makuun näillä ei ole vaikutusta, mutta esimerkiksi reishiuute tai ruusujuuri hoitavat senkin puolen.
Juomista on kesän lämmössä syytä tarkkailla, vaikka aivan kellontarkasti, sillä jano on huono mittari nesteytykseen. Kun jano ilmoittaa itsestään, on nesteytyksellä jo hoppu. Aikuinen tarvitsee päivittäin noin 1 –1,5 litraa nesteitä, helteellä noin litran enemmän.
Lue lisäksi:
Kommentoi »