Kauneus & Terveys

Vältä näitä virheitä kasvattaessasi lihaksia


Olet todennäköisesti vuodattanut paljon hikeä ja kuluttanut satoja tunteja salilla lihaksia kasvattaessasi. Saatat myös vuodattaa muutaman kyyneleen, jos kovan aherruksen tulokset jäävät näkymättömiksi.
Kuvat Fotolia

Men´s Health on koonnut yleisimmät tekijät, jotka vaikuttavat negatiivisesti lihasten kasvattamiseen.

1. Perusasioiden pois jättäminen

Jotkut jättävät pois esimerkiksi penkkipunnerruksen ja keskittyvät tiettyihin lihaksiin ennemmin kuin lihasryhmiin. Niin ei kuitenkaan kannata tehdä, vaan on suositeltavaa sisällyttää treeniin myös useampia lihaksia sisältäviä harjoitteita, sillä lihasryhmien kuormittaminen erittää enemmän kasvuhormonia kuin yksittäinen lihas.

2. Liika urheilu

Liiallinen urheilu ja harjoittelu voi hidastaa lihasten kasvamista, sillä normaalisti treenin jälkeen lihasten tulisi palautua 48 tuntia. Liiallinen urheilu välipäivinä voi aiheuttaa sen, että elimistö käyttää ylimääräiset kalorit ravinnoksi eikä rakennusaineeksi.

3. Tupakointi ja juominen

Tupakointi on typerää – sillä ei ole minkäänlaisia positiivisia terveysvaikutuksia ja lisäksi tupakan hä´än vuoksi lihaksissa ei ole niin paljon happea kuin normaalisti, mikä vaikuttaa suorituskykyyn. Juominen taas kasvattaa vatsalihasten päälle rasvakerroksen ja alkoholi häiritsee hormonien eritystä, joten kannattaa jättää tupakka ja viina pois.

4. Nälkä

Sinun pitää syödä treenin jälkeen, jotta elimistösi pystyy muuntamaan glukoosin glykogeeniksi ja sitä kautta korjaamaan ja kasvattamaan lihaksiasi. Syö harjoitteiden jälkeen ateria, jossa on runsaasti hiilihydraatteja sekä proteiinia. Jos mahdollista, nauti myös hiilihydraattipitoista urheilujuomaa ennen ja jälkeen treenin.

5. Valvominen

Liian vähäinen uni vaikuttaa treenaamiseen negatiivisesti. Liian vähän unta saaneena vähempikin rasitus tuntuu raskaalta, minkä vuoksi lihakset eivät joudu niin koville kuin yleensä. Tämän seurauksena lihakset eivät välttämättä kasva, koska niitä ei rasiteta tarpeeksi.

6. Sokeri

Esimerkiksi sokeriset juomat, kuten limukat, saavat verensokerin kohoamaan nopeasti ja sitä kautta saattavat saada sinut välttämään terveellisiä, ravinteikkaita ruokia.

7. Jano

Juo 8-10 lasillista vettä päivittäin. Vettä tarvitaan, kun elimistö muuntaa proteiinia glukoosiksi. Lisäksi korkeahiilihydraattiset ruoat omaavat usein diureettisen vaikutuksen, eli ne kuivattavat elimistöä. 

Lähde: Men´s Health

Julkaistu: 25.6.2015