Kauneus & Terveys

Treenaa personal trainer Vertti Harjuniemen ohjeilla: katso video!


Personal trainer Vertti Harjuniemen treeni kehittää koko kroppaa. Katso ohjeet videolta.
Kuvat Anna Kauhala

Personal trainer Vertti Harjuniemi suunnitteli voimatreenin, joka kehittää koko kehoa. Älä säikähdä Vertin painoja, kaikki liikkeet voi tehdä myös pienillä painoilla. Valitse siis painot oman tasosi mukaan.

Vertti itse tavoittelee treenillä vahvaa ja näyttävää kehoa. Hän on tuttu television treeniohjelmista ja seurustelee Miss Suomi Shirley Karvisen kanssa. Vertti treenaa 1–2 kertaa vuorokaudessa kuutena päivänä viikossa. Hän pitää viikossa yhden ­lepopäivän. Kysyimme hänen treenisalaisuutensa:

"Haluan treenata kehoa moni­puolisesti. Siksi treenaan voiman lisäksi aerobista kuntoa. Juoksen tai teen kuntosalilla power cardio -harjoittelua pienillä painoilla ja korkealla sykkeellä. 

Syön tavallista, terveel­listä ruokaa kuten kaura­puuroa, riisiä, pastaa, kanaa, jauhelihaa ja ­salaattia. Treenaajien yleisin virhe on syödä liian vähän. Silloin kunto ei kehity. 

Kropan voi opettaa palautumaan nopeammin vuosien mittaan. Rasitusta kasvatetaan vähitellen, jolloin keho oppii ­mukautumaan.  

Jos haluaa harjoitella ­peräkkäisinä päivinä, kannattaa treenata eri lihasryhmiä. Itse en tee koskaan koko vartalon treeniä kerralla. Aloittelijalle se on silti ­tehokas tapa harjoitella.

Salilla pitää käydä kolmesti viikossa, jos haluaa kiinteytyä tai saada erottuvat ­lihakset. Pelkällä kehonpainoharjoittelulla se on vaikeampaa."

Lisää treeni-ideoita:

Jumppaa vauvan kanssa

Vartin pakaratreeni

Lämmittele kuin taitoluistelija

Julkaistu: 6.4.2017