Terve.fi

Turvallinen kesä lapsille - 6 vinkkiä

Turvallinen kesä lapsille - 6 vinkkiä
Julkaistu: 28.5.2009

1. Korjaa rikkinäiset pyörät

Nuorten pyöräilijöiden (sekä rullaluistelijoiden ja -lautailijoiden) tulisi käyttää kypärää aina. Kesän alussa vanhempien tulisi tehdä lasten pyörille kunnollinen huolto, jossa tarkistetaan jarrujen toimivuus ja korjataan kaikki kuluneet paikat.

2. Tunne aivotärähdyksen oireet

Aivotärähdystä hoidetaan levolla. Ongelmia saattaa syntyä, mikäli lapsi vahingoittaa päänsä uudelleen ennen edellisen aivotärähdyksen paranemista. Tämä voi aiheuttaa pysyviä ongelmia koordinaatioon, puheeseen ja muistiin. Jos lapsi saa iskun päähänsä, tarkkaile seuraavia aivotärähdyksen oireita: sekavuutta, muistin menetystä, päänsärkyä, huimausta, korvien soimista, sammaltavaa puhetta, pahoinvointia tai oksentelua. Jotkin oireista voivat olla lieviä, joten kannattaa pelata varman päälle ja laittaa lapsi heti lepäämään. Vaikka lapsesta tuntuu, että hän jaksaisi vielä leikkiä, kannattaa kaikki toiminta jättää hetkeksi kesken. Lapsi saattaa joskus myös peitellä oireitaan halutessaan takaisin leikkimään.

3. Juota lapset hyvin

Lapset leikkivät ulkona, kunnes he tipahtavat. Vanhempien tehtäväksi jääkin huolehtia, että he saavat tarpeeksi nestettä. Lasten tulisi juoda vettä ainakin puolen tunnin välein välttääkseen nestehukan, lämpöhalvauksen ja uupumuksen. Jos et ole itse paikalla, pakkaa lapselle juomapullo mukaan ja käske hänen siemailla sitä jatkuvasti tai pyydä toista aikuista huolehtimaan nesteytyksestä.

4. Vahdi lapsia vedessä

Vaikka kyseessä olisi kuinka taitava vesipeto ja ikääkin jo hiukan enemmän, ei lasta saa koskaan jättää valvomatta veteen. Hyvältäkin uimarilta saattavat voimat loppua juuri ennen rantaa tai altaan reunaa. On hyvä myös muistaa, että pelkkä ”korvalla pitäminen” ei riitä, sillä hukkuminen on yleensä hyvin hiljainen onnettomuus ja sattuu yllättäen.

5. Valitse oikeat kengät

Pidä huolta, että lapsella on oikeanlaiset kengät leikkeihinsä. Paljon juoksemista ja pelaamista sisältävät aktiviteetit vaativat erilaiset jalkineet kuin rauhalliset hiekkalaatikkoleikit. Näin vältytään ikäviltä hiertymiltä, kaatumisilta ja muilta vammoilta.

6. Vaihdelkaa lajeja

Vaikka lapsella olisi kuinka hyvät kengät harrastuksissaan, voi saman lajin jatkuva harjoittaminen aiheuttaa erilaisia hiertymiä ja rasitusvammoja. Kannattaa tarkkailla merkkejä kivusta tai tulehduksista, jotka kestävät yli päivän. Lasta kannattaa ohjata myös vaihteleviin harrastuksiin, jolloin voidaan välttää toistuvat, samasta lajista johtuvat vammat.

Lue lisää:

1 kommentti