Kauneus & Terveys

Treenaa kuin mies!


Mitä naiset voivat oppia miehiltä treenaamisesta? Entä toisinpäin? Lue asiantuntijoiden vinkit!
Kuvat Fotolia

Luota, että jaksat

Opi miehiltä: Nainen luulee olevansa heikompi ja huonokuntoisempi kuin mitä todella on. Pääset parempiin tuloksiin, kun treenaat rohkeasti ilman turhaa varomista.

Kysytkö ohjaajalta apua ja neuvoa ihan ­varmuuden vuoksi? Ota oppia miesten rohkeudesta ja itseluottamuksesta. Usko siihen, että osaat ja jaksat!

Opi naisilta: Miesten itsevarmuus on katteettomankin kova. Tankoon ladataan saman tien 200 kiloa rautaa lähtötasosta piittaamatta.

Mies, karsi turha rehvastelu ja nappaa naisilta ripaus malttia. Sinun kannattaa keskittyä siihen, että teet jokaisen suorituksen ensin oikein etkä heti täysillä. 

Lisää rohkeasti painoja

Opi miehiltä: Moni nainen pelkää lihasten ­kasvamista nopeasti liian isoiksi ja varoo siksi painoja. Tämä on harhaluulo, joka ei pidä paikkansa. Nainen, uskalla nostaa isoja rautoja. Suurten lihasten kasvattaminen vaatii todella kovaa työtä. Kukaan ei joudu kilpa­lavakuntoon vahingossa.

Opi naisilta: Naisten hyviä ominaisuuksia voimaharjoittelussa ovat terve nöyryys, ­valmius oppia uutta sekä rohkeus tarkastella tekemisiään.

Mies, kehittyminen alkaa siitä, että voit myöntää virheesi ja haluat oppia uutta. Aina ei kannata kisata siitä, kuka on karjuista karjuin.

Treenaa personal trainer Vertti Harjuniemen ohjeilla: katso video!

Hyväksy tylsyys

Opi miehiltä: Naiset treenaavat usein fiilis­pohjalta. Urheilun on oltava hauskaa ja ­sosiaalista.

Opi miehiltä suoraviivaista asennetta: treeni tehdään ja sillä siisti, vaikkei se aina olisikaan niin kivaa. Älä ylianalysoi fiilistä jokaisen treenin jälkeen.

Opi naisilta: Moni mies treenaa motivoituneesti jokin tarkka tavoite mielessään. Mieti myös viihtymistä, se tekee hyvää!

Miehen treeni lopahtaa joskus kokonaan, kun hän on saavuttanut tavoitteen, kuten maratonin. Katso pidemmälle naisten tavoin. Se pitää motivaatiota yllä kauemmin.

Keskity olennaiseen!

Opi miehiltä: Toisinaan kuntosali näyttää olevan naisille paikka tavata kavereita. Naiset jopa lukevat lehtiä laitteissa.

Miehet harjoittelevat tosissaan kaveriporukassakin. Nainen, opettele treenaamaan keskittyneesti.

Opi naisilta: Palauttelu ja kehonhuolto unohtuvat monilta. Naiset venyttelevät ja joogaavat silti aktiivisemmin. Mies, lisää treeniohjelmaasi kehoa huoltavia lajeja.

Mies jymähtää helposti tekemään samaa treeniä. Lajivalikoimakin on suppea. Liiku monipuolisemmin! Se tukee kehitystä kuntosalillakin.

Onko treenimotivaatio hukassa? Lue bloggaajien vinkit!

Mieti vähemmän

Opi miehiltä: Miesten treeneissä kysymykset tulevat jälkikäteen. Naiset kysyvät jo ennen kuin aloitetaan.

Nainen, älä ajattele liian pitkälle, se häiritsee harjoitteluasi! Mieti vähemmän ja tee enemmän asioita, jotka ovat mukavuusalueesi ulkopuolella.

Opi naisilta: Mieti asioita välillä nykyhetkeä pidemmälle, kuten naisilla on tapana.

Lue mittaria ja kehoasi

Opi miehiltä: Moni mies rakastaa numeroita. He seuraavat huippumittareistaan kadenssejaan eli askeltiheyttä ja keräävät tietoja tietokoneelle. Taulukoihin kertyy päivän, viikon ja kuukauden kilometrimääriä ja sykkeitä.

Nainen, kokeile uusien teknisten apuvälineiden käyttöä treenin tukena.

Opi naisilta: Naiset kuulostelevat kehonsa viestejä treenin sujumisesta. Jätä mittarit välillä ja opettele tuntemaan kroppasi.

Asiantuntijat: personal trainer Johannes Hattunen/TFW ­Helsinki, personal trainer ja juoksu­valmentaja Päivi Hänninen/Sportvisium, personal trainer Johanna Joentausta/Forever Hiekkaharju ja päävalmentaja Aki Saari/Helsinki roller derbyn naisten edustusjoukkue

Juttu on alun perin julkaistu Kauneus ja Terveys -lehdessä 5/2016.

Julkaistu: 14.5.2019