Kauneus ja Terveys

Tanssien kuntoon

Tanssien kuntoon
Tanssiminen kehittää kokonaisvaltaista kehonhallintaa. Mukaansatempaavien rytmien pyörteissä saa vaivihkaa harjaannutettua koordinaatiokykyä, liikkuvuutta ja tasapainoa. Ja mikä parasta, tanssi on loistavaa aerobista liikuntaa. Tanssi ei todellakaan vaadi täydellistä rytmitajua.
Julkaistu: 8.2.2012

Tanssi jakaa ihmisiä kahteen ryhmään. Yhden mielestä tanssi on laji, joka on harjoittelemattakin helppoa. Toinen puolestaan ei halua jalallaankaan astua tanssisalin puolelle. Molemmat oletukset ovat vääriä!

Tanssi on fyysisesti yksi vaativimmista urheilulajeista. Tanssin harrastaminen ei silti vaadi ylinotkeita raajoja, ballerinan vartaloa tai täydellistä rytmitajua. Moninaisesta harrastuksesta voi innostua kuka tahansa; iästä, sukupuolesta, tanssitaustasta tai kuntotasosta riippumatta.

Viisi syytä tanssia

1. Kehonhallinta kehittyy

Keskivartalon hallinta näyttelee jokaisessa tanssissa tärkeää roolia. Tästä syystä monilla tanssitunneilla tehdään keskivartalon hallintaa tukevia vatsalihasharjoituksia osana tanssiharjoitusta. Hallittu keskivartalo pitää myös ryhdin hyvänä. Jopa itämainen tanssi kehittää syviä vatsalihaksia, vaikka laji ei näytäkään ulospäin fyysisesti tehokkaalta.

Yleisesti tanssiminen parantaa tehokkaasti myös muun kehon hallintaa ja koordinaatiota. Esimerkiksi baletissa tehdään tarkkaa työtä yhdistäen jalkojen ja käsien liikkeet. Hypyt, piruetit ja suuret jalan nostot edellyttävät hyvää kehonhallintaa. Yksi koordinaation kannalta vaativa tanssimuoto on flamenco, jossa jalkatyö ja käsiliikkeet yhdistyvät vaativaan rytmiikkaan.

2. Peruskunto nousee

Monet tanssimuodot kehittävät aerobista eli hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Tällaisia lajeja ovat esimerkiksi afrikkalainen tanssi eli afro, katutanssit tai jazztanssi. Myös lavatanssit parantavat aerobista kuntoa. Tanssiharjoituksen pitää kuitenkin olla riittävän intensiivistä, jotta aerobinen kunto kehittyy.

3. Tasapaino paranee ja nopeusvoima kasvaa

Tasapainoa voidaan kehittää vaikkapa baletin, jazztanssin ja nykytanssin avulla. Erilaiset piruetit, päkiöille nousut ja muut tasapainoa vaativat liikkeet kuuluvat olennaisena osana tanssimuotoihin, joissa haetaan hyvää vartalon asentoa ja ryhtiä. Tämä kolmikko kehittää niin ikään liikkuvuutta, koska tanssilattialla tehdään suuria jalan nostoja ja jalkojen aukikiertoa vaativia hyppyjä.

4. Lihaskestävyys kohenee

Reidet ja pohkeet voimistuvat kaikissa tansseissa. Myös ylävartaloon on mahdollista saada voimaa tanssien. Esimerkiksi nykytanssissa voidaan käyttää lattia- ja muita tasoja, mikä vaatii oman kehon kannattelua. Tällöin myös käsivarsien lihakset ja olka-hartiaseutu vahvistuvat. Tanssimuodossa paranee samalla jalkojen voima sekä selkä- ja vatsalihakset.

Voimat kohenevat hyvin myös breakdancessa, jossa lattiatasolla tehtävissä liikkeissä ylävartalo joutuu kovalle koetukselle. Breakdancessa monet liikkeet ovat akrobaattisia, mikä tuo lajiin omat haasteensa.

5. Liikkuvuus lisääntyy

Yksi kokonaisvaltaisimpia tanssimuotoa on afro. Siinä käytetään kehon suuria lihasryhmiä, kuten selkä- ja reisilihaksia. Niiden lisäksi käsivarret, olkapäät, rintakehä, selkä ja lantio saavat hyvää harjoitusta. Tanssiessa tehdään myös ylävartalon kunnon kannalta erinomaisia kiertoliikkeitä ja selän rullauksia, jotka parantavat niska-hartiaseudun liikkuvuutta. Sykettä mukavasti nostava afro on lisäksi erinomaista luuliikuntaa. Monenlaiset hypyt kuuluvat tanssityyliin, mikä vahvistaa myös luita vielä aikuisiässäkin.

Lähtisitkö tanssimaan?

Nykyään varsinkin isoimpien kaupunkien kuntokeskusten valikoimista löytyy valtava määrä tanssillisia fitness-tunteja. Kaikilla keskuksilla on oma valikoimansa, mutta etsimällä löytää oikeastaan mille tahansa tanssilajille joko alkeis- tai fitnessversion. Monessa keskuksessa tarjotaan tunteja, joille kaikki voivat osallistua.

Alkuun pääseminen helpottuu, jos liikkumisesta musiikin tahtiin on jo kokemusta. Ensikertalaisuus ei ole kuitenkaan este. Jos tunnin tasovaatimukset ovat epäselvät tai oma sopivuus tunnille huolettaa, kannattaa piipahtaa paikan päällä tai soittaa liikuntakeskuksen asiakaspalveluun.

Lue myös: Löydä lajisi!

Löydä tanssisi

  • Zumba on hauska fitnesstunti, jonka askelet perustuvat pääosin latinalastansseihin.
  • Body Jam on LesMillsin kehittämä yhdistelmä eri tanssityyleistä.
  • SH´BAM BodyJam taas on uusi helpompi tanssillinen tunti, tavallaan popimpi versio zumbasta.
  • Kuubasta kotoisin olevaa viettelevää salsaa harjoitellaan usein myös yksin, vaikka kyse onkin paritanssista.
  • Latinaisvaikutteista syntynyt Bailatino on Satu "Sutu" Markkasen ja Päivi Laukkasen kehittämä tanssillinen liikuntamuoto, joka ei vaadi tanssitekniikan osaamista.
  • Afro on afrikkalaiseen tanssiperinteeseen pohjautuvaa energistä tanssia, jota tanssitaan avojaloin.
  • Hiphopissa eli katutanssissa rytmi ja sillä leikittely ovat olennainen osa koreografiaa. Rentoon tanssiin on nykyään sekoittunut useita muita tansseja.
  • Street dance taas on hip hop -tanssin ja showtanssin sekoitusta. Myös tämä tanssi sekoittaa eri tyylejä.
  • Nimessään cabaret-sanaa kantavalla tanssitunnilla, kuten esimerkiksi Elixian Cabaret Strip -tunnilla saatetaan tanssia esimerkiksi showjazzia.
  • Sirkusmaailmasta peräisin olevassa tankotanssissa kieputaan pääasiassa nimensä mukaisesti tangon ympärillä. Lajiin voidaan sekoittaa myös itämaisia tansseja, balettia ja burleskia.

Jutussa käytetty asiantuntijana tanssillisia fitnesstunteja ohjaavaa, liikunnanohjaaja Susanna Hakulista ja Jyväskylän yliopiston tanssipedagogiikan opetuksesta vastaavaa lehtori Mariana Siljamäkeä.

Kommentoi »